I kalla och mörka januari kan det vara svårt att hitta de där ljusglimtarna i vardagslivet. Men med dessa fem enkla knep kan du vända en dålig dag till en bra, och tänka mer positivt.

1. Skriv ner vad du är tacksam för

Det kan vara svårt att hitta motivation och glädje när man både är trött och fattig efter julens festligheter. Men försök att vända det tråkiga tankesättet, och fokusera istället på vad du faktiskt både har, och har framför dig. Skriv ner punkter med allt du är tacksam för i ditt liv; familj, vänner, ett jobb du trivs med eller att du kan äta choklad i soffan ikväll. Stort som smått! Tänk också på att det nu blir ljusare för varje dag.

2. Hitta dina knep för att minska oro och ångest

Stress och oro är svårt att ducka för helt, livet händer och vi ställs inför olika jobbiga situationer hela tiden. Men om du i förväg är bättre rustad mot stress, oro och ångest kan du hantera det bättre. Lär dig vad som gör dig lugn, och hur du kan slappna av på bästa sätt. Är det i soffan framför en bra tv-serie, eller i löpspåret du hämtar energi? Gör det som får dig att må bra så laddar du på det positiva kontot.

3. Lägg energi och fokus på rätt saker

Lär dig acceptera det som du inte kan styra över. Ta en funderare på om det är värt att slösa energi på att klaga på saker som du ändå inte kan ändra på, som att bussen var sen idag också eller att kaffet inte var bra. Försök sortera bort sånt som du inte kan förändra, och lägg energin på saker du faktiskt kan styra över.

4. Acceptera att det händer dåliga saker

Att gå runt och tro att bara för att du tänker positivt så kommer ingenting tråkigt eller dåligt hända dig är inte heller sunt. Acceptera att livet ibland är tufft och jobbigt, så kommer det inte som en chock varje gång. Hur du hanterar det tråkiga i livet kan du styra över, inte att det händer.

5. Ta fem djupa andetag innan du börjar klaga

Ibland man det gå på vana att börja klaga över saker, och att börja varje morgon på jobbet med att klaga över trafiken eller trötthet kan bli trist i längden. Nästa gång du vill klaga över den trista busschauffören, ta några djupa andetag och fundera på om du blir gladare av att klaga, eller om du ska gå vidare och tänka på något roligare istället.

Källa: Good Housekeeping. 


Läs också: Positivt tänkande kan göra dig friskare