5:2 eller 5:2-dieten, är en periodisk fasta och en av dieterna det har snackats mycket om senaste åren. Principen är lättare än lättast. Du äter väldigt lite två dagar i veckan, eller väljer att fasta åtta timmar varje dag. Resultatet? Piggare, starkare och med en smalare midja! Så har det i alla fall fungerat för Anitha Schulman.

– 5:2-fastan är grymt bra! Enklare finns inte. Jag behöver inte vara så anal med mat som vid andra dieter, utan kan leva och äta som vanligt, förutom att jag äter väldigt lite två dagar i veckan. Ja, det här är en jättebra kompromiss, säger Anitha Schulman. 

Anitha var i många år en av de lyckligt lottade som aldrig behövde tänka på vikten. Hon funderade inte nämnvärt på vad hon stoppade i sig och hade samma klädstorlek som när hon var 13. Ibland gick hon upp ett kilo eller två, men löste det med att springa en extra runda. 

Men allt ändrades när hon blev gravid. 

– Under graviditeten hade jag ett stressigt arbete som projektledare för olika tv-produktioner.  Jag jobbade nästan dygnet runt, åt illa, sov dåligt, planerade mitt bröllop mitt i allt och tog mig inte tid till att träna. 

Anita Schulman vande sig snabbt vid sina extrakilon

Totalt gick hon upp 26 kg, men var inte så oroad över det eftersom alla sa att det rinner av en när man ammar. Efter förlossningen hade hon 19 extrakilon. 

– Jag ammade och ammade, men det gjorde mig bara sötsugen, så jag åt och vågen stod still. Det läskiga var hur snabbt jag vande mig vid min nya kroppsform. Jag minns en gång när jag satte på mig en liten bikini och sa ”kolla vad snyggt” och Calle påpekade lite försiktigt att ”den sitter väl sådär” – men jag såg inte själv hur illa den satt. 

Men indirekt påverkades både hennes självkänsla och garderob. 

– Jag var ju ändå inte bekväm med mig själv, så jag började anpassa mitt beteende; drog in magen, satt med korslagda ben för att inte se tjock ut och köpte kläder för att dölja min kropp. Men droppen var när jag började få ont i knän och rygg. 

Testade olika dieter innan hon valde 5:2-dieten

Hon testade att som vanligt springa bort sina extrakilon, men insåg snart att det inte skulle räcka den här gången, så hon provade olika dieter som GI, LCHF och Dukan. 

– Men de kräver ju i princip att man ska vara singel, utan barn och på semester! Det är ju för sjutton nästan ett heltidsjobb bara att följa matschemat. Dessutom känns många dieter rent osunda, och Calle är inte alls intresserad av att leva på bara broccoli. Nej, de funkade inte för mig. 

Vid årsskiftet 2011/2012 började hon träna för en PT några gånger i veckan, ”jag är glad att jag hade ekonomisk möjlighet”, men hade ett år senare ändå sju kilo kvar. I julas läste hon en artikel om fördelarna med att fasta – att kroppen får en cellförnyelsekick – så hon och några kompisar bestämde sig för att köra en klassisk ”drickfasta” i en vecka. Hon fick också tips om 5:2-dieten och kände att ”wow, den går ju faktiskt att leva med”. 

– Att bara dricka i en vecka var jätte-tufft, men jag är glad att jag började med det, för magsäcken krympte. Och efter det kändes 5:2-dieten som rena lyxlivet, skrattar Anitha Schulman. 

Anita Schulman gick ner sista kilona med 5:2-dieten

Sedan dess har hon fastat två dagar i veckan, oftast måndagar och torsdagar, men hon byter vid behov. 

– Första gångerna var jag lite yr och hade svårt att koncentrera mig på jobbet, men det är fascinerande hur snabbt man vänjer sig. Så farligt är det inte att vara lite hungrig ibland, säger hon och tillägger: 

– Jag gillar att jag får fortsätta äta vanlig mat, bara lite mindre ibland. Jag har vuxit upp med kostcirkeln, tror på allsidig kost och har alltid känt mig skeptisk till rön som att kolhydrater skulle vara farliga. När och varför blev de satan? Så länge man rör på sig är det ju lugnt. Det gäller att hitta en balans i allt.

Hennes kropp har svarat bra på 5:2-dieten, och sakta men säkert har hon gått ner de sista sju kilona. 

– Nu känner jag igen min egen siluett i spegeln igen, vilket känns fantastiskt! Calle sa aldrig ett ord om min övervikt, men jag själv är gladare och nöjdare när jag är normalviktig (och i just mitt fall är normal ganska smal). Samtidigt har jag fått en helt annan förståelse för överviktiga. Nu vet jag av egen erfarenhet hur svårt det är att gå ner i vikt, både för att kilona sitter som berget, och för att mycket sitter i huvudet. 

Den stora lärdomen säger hon är att det är viktigt att ta hand om sig själv och sin vikt för att behålla hälsan och orka med sin familj och sitt liv. 

– Jag tänker INTE göra en till 26-kilosresa vid nästa graviditet. Nej, nu ska jag hålla mig på mattan! ?

Anitha Schulmans tips för att lyckas med 5:2-dieten

1. Inled gärna med några dagars klassisk ”drickfasta”. Du sätter fart på kroppen och krymper magsäcken och behöver därmed inte lika mycket mat för att bli mätt. Och efter det kommer allt att kännas som en belöning! 

2. Sätt upp ett långsiktigt mål, som minus fem kilo på tre månader, och genomför det! Kortsiktiga mål, som tre kilo på två veckor, tror jag däremot är bedrägliga. Viktnedgång är något som ska ”tugga på”. Att göra verkliga förändringar tar tid.    

3. Fota dig en gång i veckan, framifrån och i profil. Det är kul att kunna gå tillbaka och se resultat. 

4. Starta en blogg och dokumentera dina resultat, medgångar och motgångar – som en pepp. 

Så fungerar 5:2-dieten för Anita Schulman

Bästa med periodisk fasta: Att den är så lätt att hålla. 

Svåraste: Att hålla koll på kalorierna. Enklast är att hitta ”sina 500 kcal” och hålla sig till ungefär samma mat varje fastedag. 

Så äter jag en fastedag, exempel: Frukost – vitt te (mycket antioxidanter), ett ägg och en finncrisp. Lunch – en bar à 200 kcal. Middag – lax- eller kycklingsallad, alternativt en miniportion av pastan Calle lagar. 

Så tränar jag: Jag springer sju kilometer 2–3 gånger i veckan, eller powerwalkar fyra gånger i veckan.

Text: Linda Newham

Vill du se mer sånt här? Gör som 26 000 andra och gilla amelia på Facebook och Instagram!

Läs mer om ämnet: 22 tecken på att du går på 5:2-dieten