Har du lovat dig själv att gå ner i vikt, sluta röka, börja träna eller dricka mindre alkohol? Här är tio steg som hjälper dig att lyckas. Nina Jansdotter och Lotta Abrahamsson visar vägen inför årets stora nystart.

T

rots storstilade planer och goda intentioner brukar nystarten ebba ut i – ingenting. Här har vi samlat tio steg till nya goda vanor, som håller. Tipsen kommer från Lotta Abrahamsson, föreläsare och förändringscoach, författare till med boken ”Full koll” och coachen Nina Jansdotter som har skrivit boken ”Ta makten över tiden”.

Varför är det så svårt att hålla sina nyårslöften?

– Det gäller att klara sig över puckeln och fortsätta att träna fast du är trött. Eller komma tillbaks till dina nya nyttiga matvanor, trots att du har ätit onyttigt under helgen, säger Nina Jansdotter.

Hon menar att fällan är att många har för högt ställda mål och är fast i en allt-eller-inget-filosofi.

– Jag har hört många uttrycka saker som: ”Jag lyckas inte komma iväg på yogan varje vecka, så det är lika bra att lägga ner hela projektet” istället för att vara nöjd med att man i alla fall kommer iväg två eller tre gånger i månaden.

– Ta en sak i taget och var snäll mot dig själv när du ska jobba in nya vanor, säger coachen Nina Jansdotter. Att få in en ny rutin är svårt och tar flera månader, ibland år. Man måste vara inställd på att inte ge upp, trots bakslag.

Dåliga vanor – så slutar du

10 tips för att lyckas med nyårslöftet

1. Motivera dig själv

Varför vill du ändra dina vanor? För vems skull? Det är viktigt att gång på gång påminna sig själv om vad målet är.

2. Skriv en ja-lista

Gör en lista med minst tio punkter som talar om vad du kommer att vinna på din förändring. Gör även en nej-lista där det framgår vad som kommer att hända om du inte gör förändringen. Läs listorna när motivationen tryter.

3. Bestäm din metod

Vilken typ är du – den som vill göra din förändring på studs, eller föredrar du att göra den successivt? Ensam eller med andra? Tänk ut vad som passar just dig bäst och bestäm hur du ska gå tillväga.

4. Satsa hela året

Bestäm startdatum och målgång ett år senare. Med ett långsiktigt perspektiv finns det utrymme för en tillfällig motgång. En förändring kräver tid och tålamod.

5. Förutse dina fällor

Du känner dig själv bäst och vet i vilka situationer som du kommer att ha lättast för att falla dit. Tänk ut strategier i förväg för att undvika motgångar.

6. Ta en sak i taget

Börja med EN ny vana. Inte fem samtidigt.

7. Välj bort

Dygnet har inte fått 25 timmar den här hösten heller. Om du väljer att gå på en yogakurs måste du bort något annat.

8. Släpp allt-eller-inget-tänket

Nej, du behöver inte sluta träna helt bara för att du inte lyckas träna fyra gånger i veckan. Känn dig nöjd med att det blir av lite då och då.

9. Se längre än till puckeln

Ja, det är motigt nu. Men när du väl har fått in vanan, kommer det att gå av sig självt.

10. Fira dig själv

Sätt upp delmål under året – en belöning för varje månad som du håller ditt löfte. Locka dig själv att lyckas genom att boka in något som sätter guldkant på tillvaron, exempelvis en massage. Planera delmålen i förväg.

Och kom ihåg: att skapa nya vanor tar tid, se till att vara snäll mot dig själv. Du klarar mer än vad du tror!


Kanske är du också intresserad av?

Bli kvitt dina ovanor – experterna ger sina 7 bästa tips

Positiva personer lever längre och mår bättre – här är deras 7 vanor du vill ta efter

Aldrig mer fattiga veckan – så gör du sparandet roligt (och långsiktigt)