5 tips för bättre sömn – hälsofördelarna är många om du sover bra

Foto: Konstantin Yuganov

Har du svårt att sova? Känner du dig trött och orkeslös? amelias sovskola ger dig bästa tipsen för en bättre sömn.

Många olika hormoner frisätts när vi sover, till exempel könshormoner, kortisol och tillväxthormon. De reparerar muskler och nervceller och håller oss friska.

LÄS OCKSÅ: Har du svårt att sova? Här är 5 växter som ger dig bättre sömn

När vi sover så minskar också hjärnans aktivitet och vi bearbetar ny kunskap. För lite, eller dålig sömn, kan få flera allvarliga följder.

På kort sikt kan vi såklart bli trötta men vi kan även få sämre minne, koncentrationssvårigheter, inlärningsproblem, kort stubin och bli deprimerade. Vissa människor talar till och med om en personlighetsförändring om de inte får sova ordentligt.

På längre sikt kan personer med sömnproblem få högre blodtryck, diabetes och hjärtsjukdomar. Ytterligare en aspekt är viktuppgång eftersom vi går miste om det mättnadshormon som vi producerar när vi sover och därför att vår förbränning går ner på sparlåga när kroppen inte får sömn.

Så sover du bättre

Tillåt dig att sova och bli inte stressad av det. Det tjänar du på i längden! I rika och industrialiserade länder strävar vi ofta efter att vara så högpresterande och effektiva vi bara kan och då prioriterar vi bort sömnen för att få mer tid över för att göra annat. När vi väl sover tar vi dessutom med oss vår oro in i sömnen, och en sådan sömn är inte mycket värd. Hur länge du bör sova per natt kan nämligen inte besvaras med timmar och minuter utan beror helt på hur god sömnen är.

5 tips för bättre sömn

1. Få regelbunden dygnsrytm genom att gå och lägga dig och vakna vid bestämda tider, även på helgen.

2. Var inte vaken i sängen i onödan, då tror nämligen hjärnan att det är okej att vara vaken i sängen och förknippar inte sängen med sömn.

3. Dra ner på intrycken i sovrummet genom att minska på dofter och starka intryck, som skrikiga färger.

4. Vädra året runt, även på vintern, så får du in fräsch och syrerik luft som hjälper nattsömnen.

5. Gå ut! Då ökar nämligen hjärnan sin produktion av sömnhormonet melatonin som gör att du sover bättre.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!