Tänk dig att solen är på väg ner en härlig sommarkväll. Du är ute och joggar eller powerwalkar och känner dig full av kraft och energi. Du har satt ribban högt, men känner dig stark och varje steg tar dig närmare ditt mål. Så långt så bra eller hur? Ända till något börjar skava och svida. Blåsor på fötterna.

D

e allra flesta av oss har någon gång tampats med vätskefyllda blåsor efter att vi joggat, trots att vi har skor som är sköna och passar oss. Anledningen är att det trots bra passform ändå uppstår friktion mellan din fot och skon. Värme och fukt gör dessutom att dina fötter sväller, vilket gör friktionen värre. Kroppens respons till friktionen är att producera vätska, som byggs upp under det område där skinnet gnids och blåsan är ett faktum.

Det finns flera knep för att undvika blåsor, men ett av de bästa är betydligt närmare än du tror. Genom att knyta dina skor rätt kan du ”låsa fast” hälen, vilket gör att foten inte rubbas när du springer. Och det är det som det lilla hålet i skon längst bak är till för.

För vana löpare kanske inte detta kommer som någon nyhet, men för alla oss hobbyjoggare därute kan detta vara något som förändrar våra joggingturer avsevärt! Se klippet och testa de här sättet att snöra nästa gång!


Läs också

Från soffpotatis till löpare – åtta steg till att börja löpträna

Så hittade jag träningslusten – första löprundan lunkade jag 50 meter

NUVARANDE Därför ska du använda det extra hålet i dina löparskor
NÄSTA Är det onyttigt att äta sent på kvällen eller inte? amelia reder ut!