Med en dagstemperatur på 30 grader och ett tropiskt och fuktigt klimat dygnet runt — är rötmånaden redan här. Här är 6 knep hur du får maten att hålla sig ätbar längre!

Att packa strandväskan och ligga en hel dag på stranden är sämre för din mat än man kan tro, visar ny forskning. De flesta livsmedel klarar sig mycket sämre i värmen, även om det bara handlar om några timmar ute i solen.

Riskerna för att drabbas av något form av matförgiftning i detta varma klimat är stor. Rötmånaden är dessutom redan här då vi har en av de varmaste juli på 260 år. Tillredd mat som står framme i rumstemperatur klarar sig oftast i ett par timmar innan den blir dålig. Men så fort värmen stiger (över 30 grader) går processen mycket snabbare — då handlar det om en timme innan maten kan göra dig sjuk.

LÄS MER: Allt du måste veta om rötmånaden

Livsmedelsexperten Ben Chapman har testat hur länge olika livsmedel klarar sig i värmen i en timme och majoriteten av maten blev dålig i solen ganska omgående. Speciellt känsligt är kött, kokta grönsaker och spannmål men även en del frukter. Torra livsmedel (som bröd) och dressingar (som har ett högt pH-värde) klarar sig lite bättre men är fortfarande känsligt.

Det som gör oss så sjuka av maten är bland annat salmonella-bakterien, som Ben upptäckte förökade sig 10 gånger snabbare vid 33 graders värme. Vanliga magsjukebakterier tog upp till två timmar innan de kom upp i samma nivå.

Så håller du maten ätbar längre — 6 knep

  1. Skugga! Undvik att ha maten direkt i solen, då förökar sig bakterier snabbare…
  2. Planera! Om maten är förberedd (grillspett och sallader till exempel) så ha den inte ståendes utomhus till det ska grillas eller ätas, förvara i kylväska eller kylskåp.
  3. Tvätta händerna ofta! Många magsjukebakterier sprids via våra händer. Är du på stranden är det smart att använda våtservetter eller handsprit.
  4. Skippa frukostbordet! Att käka frukost på balkongen kan höra sommaren till, men förbered frukosten inomhus och ställ tillbaka smör, mjölk och yoghurt i kylskåpet så det inte härsknar.
  5. Frys in! Bröd möglar snabbare än vi hinner blinka under rötmånaden. Nybakt bröd är färskt i en dag ungefär, frys därför in det om du inte kommer äta upp allt på en gång. Surdegsbröd har däremot ett lägre pH-värde än andra bröd och håller sig därför fräscht lite längre.
  6. Skölj inte! Ruttnad och skrumpen frukt är ett resultat av att frukt och grönsaker mognar snabbare i värme, de blir till slut övermogna. För att sakta in processen ska du vänta med att skölja tills precis innan du ska äta frukten, fukt gör nämligen att frukten möglar snabbare. Det bästa tipset är att inte köpa så mycket frukt åt gången.

NUVARANDE Rötmånaden är här — 6 knep för att maten ska hålla längre
NÄSTA Allt fler unga mödrar lider av depression — så ser du symptomen