Orkar du inte ta dig till gymmet? Träna hemma - med soffan som bas. Här är tre enkla övningar som ger hela kroppen en match.

1. Höftlyft

Stärker: Rumpa, baksida lår, vrister och vader samt balansen och koordinationen.

Gör så här:

1a

Foto: Peter Knutson

a. Lägg dig på golvet med hälarna på soffan.

1a

Foto: Peter Knutson

b. Spänn magen och lyft rumpan så högt du kan mot taket. Håll kvar ett ögonblick, sänk dig sedan kontrollerat ner och lyft raskt upp igen. Upprepa tills det bränner av mjölksyra!


LÄS OCKSÅ: PT-Fia: 10 saker din kropp kan försöka säga dig


2. Armhävning med klapp

Stärker: Armar, bröst, axlar och balans.

Gör så här:

2

Foto: Peter Knutson

Stå på knä och placera händerna på soffan. Spänn magen och böj armarna så du kommer ner med bröstet mot soffkanten. Ta sats, tryck ifrån och gör en snabb klapp. Gå tillbaka till startpositionen och upprepa. Kör 10-15 stycken, vila 30 sekunder emellan och kör tre varv.


LÄS OCKSÅ: 8 misstag du gör på gymmet – och hur du fixar dem för att få resultat


3. Handstående

Stärker: Precis hela kroppen!

Gör så här:

3a

Foto: Peter Knutson

a. Nybörjare: Ställ dig med knäna på soffan och händerna på golvet. Behåll benen böjda. Lägg tyngden på händerna och lyft knäna från soffan. Kom tillbaka till startposition, vila och upprepa två gånger.

3b

Foto: Peter Knutson

b. Avancerat: Utgå från nybörjarvarianten, men fortsätt till komplett stående genom att pressa upp rumpan i taket och spänna benen så de blir raka och du kommer upp på tå. Sträck på ryggen.