Orka mer genom att stressa mindre – så här funkar det!

Foto: iStock (montage)

Din energi är en fantastisk superkraft som påverkar allt i livet: dina relationer, ditt jobb och din hälsa. amelia testade metoden energy management - och ja, den funkar! Så här får du också ett bättre, gladare och lugnare liv.

Ämnen i artikel:

Du hinner aldrig allt du tänkt innan du däckar på kvällen. Hur du än springer och försöker så lyckas du ändå inte få med extravantarna till förskolan, förbereda matlådan eller svara på det där sista mejlet. Livet drar i dig från alla håll. Men egentligen är det inte tiden du ska bli bättre på att styra, det är din energi.

– Om du börjar se din egen energi som en viktig resurs så kommer du också att värdera den, och du får lättare att säga ja till det som ger energi och nej till det som tar, säger Annica Gilbertsson, som myntade begreppet energy management.

Men vad är då energy management? Jo, det handlar om att hitta ett sätt att leva och arbeta som gör att du får ut så mycket som möjligt av dig själv - på ett härligt sätt, utan att öka stressen och slitaget.

"Försök att se det som funkar bra och det du uppskattar"

Annica Gilbertsson.

Annica Gilbertsson säger att energin påverkar hur vi tar oss an dagen.

– Har du sovit ordentligt tar du vardagliga förtretligheter med en klackspark. Men fick du bara fem timmars sömn kan en sur busschaufför förstöra halva dagen. Därför är det bra att lära sig energiväxla och släppa negativa saker, säger hon.

För ja, livet innehåller även tråkiga saker. Teknik som strular och jobbiga chefer. Och på hemmaplan är både småbarn och partners krävande varelser som kan producera mängder med disk och tvätt och utmana oss känslomässigt. Kan du mitt i detta stå stark och positivt laddad tar du dig an sådant du inte kan påverka på ett bättre sätt. Det ger dig en behagligare tillvaro, men det gör dig också mer effektiv.

– Därför är det bra att lära sig energiväxla och släppa negativa saker. Försök att se det som funkar bra och det du uppskattar istället för det som är irriterande och frustrerande. Det fantastiska är att den här talangen går att öva upp.

 

LÄS OCKSÅ: 12 saker som händer i kroppen när du stressar för mycket

 

Testa dig själv: Är du på väg in i en energikris?

Gör så här: Markera de påståenden som du instämmer i. Räkna ihop hur många du markerat och se resultatet nedan.

KROPPEN

□ Jag sover sällan mina åtta timmar per natt och vaknar ofta trött.

□ Jag hoppar ofta över frukost. Hinner inte äta.

□ Jag rör inte på mig tillräckligt (det vill säga tränar så att du får upp pulsen 3-5 gånger i veckan).

□ Jag pausar sällan under arbetsdagen för att få ny energi. Och jag äter ofta lunch vid skrivbordet.

KÄNSLORNA 

□ Jag har lite tid för de aktiviteter jag älskar mest - som att fixa i trädgården, sitta i solen och läsa tidningar eller rida.

□ Jag stannar sällan upp och tar in alla fina, snälla saker folk säger om mig. Och jag uttrycker inte min uppskattning av andra tillräckligt ofta.

□ Jag känner mig ofta irriterad, otålig eller orolig - på jobbet eller fritiden.

□ Jag har inte tillräckligt med tid för familj och vänner, och när jag umgås med dem så är jag inte alltid fullt närvarande.

SINNET 

□ Jag har svårt att fokusera på en sak i taget och jag tappar lätt fokus, särskilt av mess och mejl.

□ Jag ägnar alldeles för mycket tid åt att reagera på kriser och krav istället för att lyfta blicken och ta ett större grepp om saker.

□ Jag har inte tillräckligt med tid för reflektion och kreativt tänkande.

□ Jag jobbar på kvällar och helger och har nästan aldrig mejlfria dagar.

SJÄLEN 

□ Jag lägger ganska lite tid på det jag tycker är allra roligast.

□ Det är stor skillnad på vad jag säger att jag värderar högst i livet och hur jag faktiskt tillbringar min tid.

□ På jobbet fattar jag ofta beslut baserade på andras önskemål, snarare än på enstark känsla av meningsfullhet.

□ Jag har för lite tid för att göra världen till en bättre plats att leva på.

RESULTAT:

0-3: Grattis! Du kan det här med att styra energin i positiv riktning.

4-6: Du har måttliga energy management-kunskaper.

7-10: Alldeles för mycket energi rinner ur dig i onödan varje dag.

11-16: Akutläge! Du befinner dig mitt i en energikris. Här finns det förbättringspotential!

 

7 steg till mer energi - så ska du göra

Foto: Getty Images/iStockphoto

1. Tänk igenom vad som ger dig energi. 

Det kan vara alltifrån att utföra vissa sysslor till att hjälpa andra. Hur du sover och äter påverkar också. Skriv ner allt.

2. Gradera från lätt till svårt.

Vissa saker är jobbiga att ta tag i, som att avsluta en relation eller byta jobb. Annat, som att äta frukost eller gå ut på lunchen, är lätt. Gör de lätta sakerna först!

3. Be om hjälp. 

Det sparar energi och du ger någon annan chansen att få känna sig hjälpsam.

4. Peppa dig själv när det är stressigt. 

Tänk: "Fasen vad bra jag är som fixar allt det här."

5. Bli en energisnobb.

Finns det någon i din närhet som du skulle må bättre av att klippa banden till? Du får vara kräsen när det gäller relationer och du får stryka folk från bekantskapslistan.

6. Investera i goda relationer. 

Träffa vänner, njut av din familj.

7. Fastna inte i gnäll.

En grupp som ofta snackar skit och framhåller det negativa drar energin ur dig. Diskutera gärna på jobbet - eller hemma - vad ni kan göra för att skapa bättre stämning.

 

LÄS OCKSÅ: Therese drabbades av utmattningssyndrom: ”Precis all energi var borta”

 

Häng med amelias träningsprofil Pischa Strindstedt på höstens roligaste träningshelg! 👏 Läs mer och säkra din plats här!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!