Ont i ländryggen - hur ska jag träna? | PT-Fia svarar

FRÅGA: Jag har lätt för att få ont i ländryggen. Vilken träning är bäst för att stärka ryggen? Finns det någon övning som snabbt hjälper när hela svanken låser sig och vartenda steg gör ont? /Marie

PT-Fia om träning vid ryggont: "Det bästa är att aktivera sig"

Det ryggen mår bäst av är rörelse och träning. Det bästa är att aktivera sig även när man har ont i ryggen.

Gör styrketräning för att stärka ryggen och även hela baksidan som nacke, axlar, rumpa, baksida lår och vader.

Gör övningar som:

Marklyft

Rygglyft

Dragövningar med gummiband eller TRX-band, till exempel rodd och utåtrotation.

Yoga är också bra för att stärka ryggen och öka rörligheten.

Foam roller kan hjälpa

Ibland låser sig min svank och jag brukar då rulla på en foam roller för att massera och lösa upp.

Skön stretch-övning

Jag gör också en övning där jag lägger mig på rygg med armarna rakt ut åt sidan, lindar benen runt varandra och fäller överkroppen åt höger, med axlarna kvar i golvet. Ligg kvar en stund i positionen och gör samma sak åt andra hållet.

Stark smärta i ryggen?

Är det riktigt akut med ryggen, gå till en naprapat eller kiropraktor.

Foto: Peter Knutson

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!