Foto: Shutterstock

Naturmedel mot PMS

Veckan före mens ändras kroppens hormonbalans. För många betyder det premenstruella spänningar (PMS). Naturmedel hjälper många, även om det inte har vetenskapligt bevisad effekt.

Vad finns det att göra åt humörsvängningarna?

Svar: Börja med att sätta fart på kroppens må-bra-hormon, endorfinerna, med en promenad eller annan motion. Avspänning kan hjälpa. Prova en avslappnings-cd, till exempel med progressiv avslappning. Kosttillskott med vitamin B6, kalcium och magnesium kan ha effekt på lång sikt.

Femal är ett svenskt naturmedel som hjälpt många med humrsvängningar. Medlet gör dessutom att mindre vätska samlas i kroppen. Femal innehåller pollenextrakt och bidrottningsgelé. Naturmedel med jättenattljusolja (GLA), kan också hjälpa.

Vad finns det att göra åt socker- och fettsuget?

Svar: Är det choklad du vill ha, så ta dig lite grann. Banta inte de dagar du har PMS. Kroppen behöver några hundra extra kalorier per dag just då. Kosttillskott med krom kan vara aptitdämpande. Men överdosera inte. Äppelcidervinäger (en tesked i ett halvt glas vatten före måltider) påstås hålla blodsockernivån mer stabil och därmed minska sockersug.

Och magsvullnaden?

Svar: Börja med att minska på salt och drick mindre av drycker med alkohol, koffein och kolsyra. Örtteer med björkblad och örter som åkerfräken, mjölon och gullris har en milt urindrivande effekt och kan minska vätskesvullnad.

Uvalette är ett milt vattendrivande naturmedel med kalium.

Men om inget hjälper mot PMS:en?

Svar: Tveka inte att söka läkarhjälp. Det finns en allvarligare form av PMS, premenstruell dysfori (PMD) som kan lindras med serotoninåterupptagshämnande läkemedel som Cipramil, Seroxat och Zoloft.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!