Alltid trött? 7 enkla vanor på morgonen – som ger energi hela dagen

Foto: Istock

Hur får vi mer energi, så att vi orkar göra allt det där som faktiskt är viktigt för oss? Jo, enkelt förklarat så tar man bort det som suger energi och gör oss trötta - och lägger till vanor som tillför energi. Men vad är då det? Livsstilscoachen guidar oss!

Soffan och Netflix ikväll igen, trots att du hade lovat dig själv att träna, träffa en vän eller jobba mot ditt mål. Känner du igen dig? Du är inte ensam.

Dagens samhälle kräver så pass mycket energi av oss att många hamnar i en ond cirkel där vi inte prioriterar vad som 

egentligen är viktigt. Men vad ska vi göra för att komma ur denna onda cirkel - och få mer energi över? Jo, det finns faktiskt några enkla knep att ta till, menar livsstilscoachen Jay Shetty som pratar om just detta i sin podcast On Purpose. 

Kanske en, eller flera, av dessa saker nedan kan göra stor skillnad för just dig!

1. Ignorera mobilen första timmen på dagen - den gör dig trött

Foto: istock

Ja, jag vet. Det kan låta omöjligt. Mobilen är något som vi i princip behöver för att klara av morgonen, allt från väckarklocka - till att kolla väder, mejl och tidtabeller osv. Men faktum är att om du lyckas ignorera mobilen den första timmen av dagen så kan detta avgöra hur resten av dagen kommer att bli.

- Antingen vaknar du upp utvilad och fokuserad. Eller så är du redan dränerad av intryck innan du ens hinner kliva upp ur sängen, säger Jay.

Han förklarar:

- När du kollar på skärmen det första du gör på morgonen så "stjäl det din morgon." Dessutom visar forskning att notifikationer på mobilen kan trigga stress och ångest. Så det vi gör, när vi tittar på mobilen, är att vi låter vår hjärna och kropp gå till ett stresstillstånd från första sekunden vi vaknar. Något som kommer få hjärnan att snabbt bli trött under dagen.

Mobilen stör ditt fokus, gör din kropp stressad, leder dig iväg från medveten närvaro och ... slukar din energi!

Jay berättar i podcasten att hans mobilberoende i början var så pass starkt att han var tvungen att låsa in sin mobil i bilen innan han gick och lade sig, för att inte ta upp den då och då. Dessutom investerade han i en gammal hederlig väckarklocka. Något som har gjort en dramatiskt skillnad på hans livskvalitet.

LÄS OCKSÅ: Svårt att lägga ner mobilen? Hjärnforskaren Anders Hansen om hur vår hjärna ”hackas”

 

2. För mer energi - vakna upp så här istället

Så hur är då bästa sättet att vakna upp när din inte finns någon mobil inblandat? Jo, det finns flera alternativ. Välj det sättet som passar dig bäst!

Du kan exempelvis starta dagen med en låt du gillar. Går det att ställa in på din väckarklocka är det ännu bättre. Då kan du vakna mjukt och skönt, och du lyckas hamna i ett tillstånd där du trivs bra. Du kan också fylla en playlist med olika meditationslåtar, relaxljud eller naturljud. Tryck på play på någon teknisk anordning i hemmet (inte din mobil!) och låt dessa typer av ljud och låtar vara det första du hör under dagen. Din hjärna är då så pass engagerad att den inte kommer vilja kolla meddelanden. Samtidigt som du hör någonting som får dig att hamna i ett bra sinnestillstånd.

Ett annat alternativ att göra direkt när du vaknar för att få samma effekt är att ha en bok med citat, affirmationer och visdomar bredvid din säng (köp eller skriv egna som är viktiga för dig!). Ta upp den direkt när du vaknar och läs ett citat, för att sedan direkt gå upp. På så sätt formar du din hjärna för att bli mer positiv. För att få mer energi.

- En stor skillnad från att ta upp mobilen direkt, säger Jay.

Ett sista alternativ till att vakna upp mer tillfredställande är att använda sig av tacksamhet. Direkt när du vaknar, ställ dig själv frågan: Vad är jag tacksam för idag? Detta kommer att göra dig gladare och forma hjärnan mer positivt och med mer energi under dagen.

Foto: Istock

Exempel på saker man kan vara tacksam över:

"Att jag har den här personen/djuret i mitt liv"

"Att jag har ett jobb"

"Att jag har en frisk kropp"

"Att jag har tak över mitt huvud"

"Att jag kan äta när jag är hungrig"

"Att jag lever"

Att jag har en kropp som fungerar hyfsat.

Att jag inte har rökt på tre veckor.

Att jag har vänner som bryr sig om mig.

Att jag har börjat jogga och att min kropp klarar det.

osv...

LÄS OCKSÅ: Positiva personer lever längre och mår bättre – här är deras 7 vanor du vill ta efter

 

3. Läs inte email det första du gör

Detta knep handlar mer om time management på jobbet och effektivitet. Om att prioritera sin energi och tid rätt. Så för er som har ett jobb där man får mycket email - kolla inte din inkorg det första du gör när du kommer till jobbet.

- Att kolla sin inkorg orsakar stress, det vet vi, säger Jay. Men det absolut viktigaste med att inte kolla email direkt på morgonen är att vi då startar dagen reaktivt istället för proaktivt. Du avslutar då någon annans to do-lista och förfrågningar istället för att prioritera dina egna.

Enligt en studie från Harvad, så förlorar vi 20 minuter av vår arbetsdag varje gång gång vi kollar vår inkorg. Vi tror att det bara är ett snabbt mail, men det tar 20 minuter från att bli distraherad, göra något åt saken, och sen komma tillbaka till det vi gjorde. Så därför: När du väl ska kolla mail-korgen, ha en speciell tidpunkt för detta under dagen. Och låt sedan din mejl vara.

Är det något som är brådskande, och kräver svar inom 24 timmar - be personen ringa dig istället!

 

4. Sätt dina prioriteringar

Ett sätt att prioritera dina mål är att ha ett veckomål att sträva efter, och tre små saker att göra varje dag för att nå till ditt veckomål.

- Vi gör ofta detta fel. När vi vill nå ett mål så försöker vi ofta göra massor av saker varje dag, vilket kan leda till att vi inte gör någonting alls eftersom det känns övermäktigt, förklarar Jay.

Så genom att sätta ett veckomål, och i genomsnitt göra tre små mål varje dag, kommer du istället känna dig inspirerad. Påminn dig om ditt veckomål varje morgon.

 

5. Meditera

Foto: Getty Images

Genom att meditera varje morgon kan du öka din energi och komma i kontakt med vad som är viktigt för dig. Har du redan hittat en meditationsteknik som passar dig - good for you! Men vill du testa något nytt så tipsar Jay i sin podcast om en så kallad "fråge-meditation". Det är en meditationsform med en tydlig riktning, som styr dig mer, och som kan göra att du kan få insikter inom ett särskilt område.

Så här gör du: Meditera i 10 minuter, medan du upprepar en fråga till dig själv hela tiden. Exempel på frågor att ställa till dig själv:

"Vad kan jag lära mig av det här?"

"Vem vill jag vara idag?"

"Hur kan jag visa mer kärlek idag?"

"Vad behöver jag göra på jobbet för att prestera bättre?"

"Varför tar jag mig själv så seriöst?"

"Varför kan jag inte slappna av?"

När vi ställer frågor till oss själva så går frågan in i vårt medvetande. Och istället för att forcera fram ett svar låter vi då svaret komma till oss under dagen.

- Vi låter dagen, och livet, guida oss och ge oss svar. Frågemeditation är en av mina favoritsaker som jag lärde mig från min tid som buddistisk munk. Välj en fråga varje dag eller varje vecka - och se vad som kommer ut av det, säger Jay i sin podcast!

LÄS OCKSÅ: Så mediterar du + vi listar 6 grymma meditationsappar

 

6. Sätt en intention för dagen

Visualisering är något som många stora idrottsmän och kvinnor ständigt sysslar med för att nå sina mål. Men precis som det funkar för dem, funkar det även för oss.

- Jag sitter ner varje morgon och visualiserar min dag. Mina möten, min podcast och allt som jag kommer att göra under dagen. När jag visualiserar så tänker jag inte på hur jag vill att den ena eller den andra situationen ska bli, utan jag tänker istället hur jag vill vara i den situationen.

Han förklarar:

- Om jag har ett viktigt möte, så visualiserar jag att jag är fokuserad och förbered inför mötet. Om jag har en stor presentation så visualiserar jag att jag är balanserad och insiktsfullt. Om jag ska möta en viktig person för mig, så visualiserar jag hur jag kan vara så hjälpsam som möjligt för den personen.

Du ska alltså inte fokuserar på själva resultatet i visualiseringen, utan på processen. Hur vill du vara under den här dagen? Det är det du ska visualisera! Oavsett om det är att vara kärleksfull, snäll, energisk, ha bra självkänsla eller vara balanserad.

När du sätter den intentionen att exempelvis vara "kärleksfull mot andra", och visualiserar det. Så kommer det att verkställas mer i din verklighet.

Så. Börja varje dag med en 3-5 minuters visualisering och du kommer att se dig själv praktisera det i verkligheten.

 

7. Var snäll mot andra

När vi hjälper andra genom att göra snälla handlingar, så utsöndrar det så mycket må bra hormoner i hjärnan att det kan jämföras med en runners high. Alltså ett tillstånd av lycka som vi kan nå av exempelvis träna väldigt hårt. En ökning av dessa må bra-hormoner som endorfiner och serotonin kommer att boosta din energi under dagen.

 

BONUSTIPS! Börja träna - och bli piggare

Foto: Istock

Träning sätter fart på signalsubstanserna dopamin, serotonin och noradrenalin, vilket höjer humöret och ger energi. Dessutom ökar din koncentrationsförmåga och inlärningsförmåga när du har tränat. Så rör på dig, gärna så tidigt som möjligt på dagen, och helst i dagsljus.

Men hur mycket och hur länge ska man träna för alla må bra-effekter? Läs intervjun med hjärnforskaren Anders Hansen här. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!