I november 2014 drabbades då 23-åriga tidigare Viasat-profilen och sportreportern Isabel Boltenstern, snart 25, av utmattningssyndrom. Vägen tillbaka har varit tuff och i samband med att hon blev sjukskriven valde hon att berätta om det hela i sin blogg om ”problemet med att gilla sitt jobb för mycket”.

Ingen dag var den andre lik när Isabel började arbeta som sportreporter och programledare. En dag satt hon framför datorn på kontoret i Stockholm och en annan så var hon ute och bevakade en fotbolls- eller hockeymatch någonstans i Europa. Och det var absolut inget 9–5-jobb. Isabel berättar att hon sedan flera år tillbaka känt att hon blir sjuk så fort hon varit ledig från jobbet, men att hon efter en intensiv jobbperiod våren 2014 kände att hon hade noll tid till återhämtning.

Isabel Boltenstern utmattningssyndrom vlogg

Foto: Youtube

– Jag gjorde JVM i ishockey följt av OS i Sotji, och därefter kvalserien till SHL. Utöver ett kämpigt jobbschema pendlade jag i ett långdistansförhållande, försökte hålla igång med träningen och umgås med vänner i den mån jag hann. Det var fullt upp mest hela tiden, säger Isabel och fortsätter:

– Jag gick till läkaren mitt i den där stressen, för jag tyckte att mitt immunförsvar var helt värdelöst. Förutom det började jag få utslag på ryggen, mjölksyra av att resa mig från en stol och jag kände mig konstant trött. Läkaren tog blodprover, men sa att allt såg bra ut. Han gjorde ingen utredning för utbrändhet, och själv hade jag inte en tanke på att det kunde handla om att jag var utarbetad.

Isabel Boltenstern drabbades av utmattningssyndrom

Isabel berättar att läkaren rekommenderade olika vitaminer för att hon skulle hålla sig frisk och bad henne även att ta det lugnt över sommarledigheten. Men inte mer än så. När Isabel väl var tillbaka på jobbet så dröjde det inte många veckor innan symptomen förvärrades och hon märkte att både minne och koncentration var som bortblåst.

– Jag kunde läsa ett mejl åtta gånger utan att ta in vad som stod. Ögonen rullade över texten, men hjärnan vägrade snappa upp någon information. Jag blev lättirriterad, sov så fort jag fick chansen och märkte att något inte stämde. I samma veva läste jag Nina Åkestams bok ”Meningen med hela skiten” som blivit en enorm räddning för mig. Jag kände igen mig så fruktansvärt mycket i hennes beskrivning av utbrändhet, och jag sökte en ny läkare som tog mina problem på allvar. Hon sjukskrev mig på en gång efter att ha hört om hur min vardag såg ut, eftersom symptomen var solklara.

Isabel Boltenstern utmattningssyndrom bloggen

Foto: Privat

Berättade på bloggen om sin utbrändhet

För ett par dagar sedan laddade Boltenstern upp en ny vlogg under namnet ”50 saker man inte ska säga till en stressad eller utbränd person”, där hon tar upp just 50 saker som hon fått höra från både vänner, chefer, läkare, familjemedlemmar och andra som mött henne.

Läs också: Nu startar amelia och FranklinCovey en stresskurs online för alla stressade kvinnor –få 20 % rabatt här

– Jag gick ut med min utbrändhet ganska tidigt i ett blogginlägg, och därefter försökte alla förstå-sig-påare predika för mig varför det blev som det blev och hur jag skulle agera nu när skadan väl var skedd.

Många av kommentarerna slog hon bort så fort hon fick höra dem, men när hon punktat ner det så här i efterhand har hon insett idiotin i orden.

– Visst, vissa saker säger människor i all välmening för att de desperat vill hjälpa till, och för att de tror att peppande kommentarer gör saken bättre. ”Inte är väl du utbränd, du som ser så fräsch ut”, är ju en klassisk kommentar från någon som inte vill en något illa. Många vill hjälpa till utan att ha speciellt mycket kunskap om ämnet, vilket också kan landa fel trots att de är sagda med god avsikt. Dock går det inte att sticka under stol med att vissa kommentarer är riktigt jävla elaka, och de finns inga ursäkter för dem, förklarar Isabel.

Isabel Boltenstern utmattningssyndrom blogg

Foto: Privat

Isabel berättar att hon efter sin diagnos mottogs väldigt olika från olika personer.

– Vissa trodde att jag hade myglat för att få vara ledig, några körde på precis som vanligt och andra behandlade mig som en porslinsdocka. Och jag förstår verkligen att det är svårt att veta vad man ska säga eller göra nära någon mår dåligt, men mitt enda tips är väl att känna av om det är läge att prata om det eller inte. Och fråga personen: ”Vill du prata om det eller inte? Hur vill du bli bemött?”

Läs också: Stressforskarnas test – är du i riskzonen för utmattningssyndrom?

Isabel känner flera som har drabbats av utmattningssyndrom, och efter att hon publicerade vloggen för ett par dagar sedan så har hon dessutom fått mejl från många som varit eller befinner i samma situation.

 – Det är väldigt skönt att kunna ventilera tankar och åsikter med dessa människor, även om det är sorgligt att se hur många vi är som hamnat i denna sörja.

isabel utmattningsdepression

Foto: Youtube

I dag jobbar Isabel på Discovery och Eurosport och är mycket bättre på att stämma av med sig själv hur hon mår. Men det är fortfarande inte helt bra.

– Det varierar från dag till dag. Jag är mycket mer medveten om vad jag behöver för att orka, och skäms inte för att ta en tidig kväll på hotellrummet istället för en ölrunda med kollegorna efter en sändning. Ibland hänger jag med, ibland inte, säger hon och fortsätter:

– Jag bytte jobb förra sommaren, och har fått det bästa möjliga stödet från min nuvarande arbetsgivare. Jag har en otroligt förstående chef och inkännande kollegor som förstår min situation. De tycker inte att det är konstigt att jag ibland måste stå på händer för att få igång hjärnan, eller att jag ibland måste gå och lägga mig på golvet i ett tomt mötesrum och bara andas en stund för att hämta krafter. Det är jag väldigt tacksam för.

Men hur ska man göra då om man precis som Isabel känner att det har blivit för mycket och att man inte riktigt fungerar längre?

– Sök läkarvård! Lura inte dig själv att det blir lättare om några veckor eller att det bara är något tillfälligt du upplever – ta tag i problemen direkt för att undvika den nedåtgående spiralen. Gå till en terapeut, diskutera prestationsångest och kravbilder med vänner och familj, kräv ledighet och schyssta arbetsförhållanden, avslutar Isabel Boltenstern.

Vill du läsa mer sånt här? Gör som 22 000 andra och följ amelia på Facebook!