Signaturen ”På gränsen” orkar snart inte mer jobb och är utmattad redan när hon kommer till kontoret.
Signaturen ”På gränsen” orkar snart inte mer jobb och är utmattad redan när hon kommer till kontoret. Foto: Shutterstock

”Jag är utmattad redan när jag kommer till jobbet” – experten ger råd

Signaturen ”På gränsen” är stressad på jobbet och är oroad över sin situation. amelias livsstilscoach och PT Frida Lindström ger tips och råd.

Min arbetsplats har sagt upp folk, vilket gör att det blir mer att göra för oss som är kvar. Jag älskar mitt jobb men nu kan jag inte slappna av ens när jag är ledig, jag tänker på jobbet i princip hela tiden. Jag vaknar fyra på morgonen och tankarna mal, när jag kommer till jobbet är jag redan utmattad. Min man säger att jag är frånvarande och sur. Men jag kan inte ta ledigt eller vara sjukskriven, för då går hela avdelningen på knäna! Vad ska jag göra? /På gränsen

Du behöver dra en gräns

PT-Frida svarar: Att vara motiverad, lojal och hjälpsam är fantastiskt, dock kan det göra det svårt att sätta gränser för sitt engagemang. Många glömmer dessutom hur viktig återhämtningen är.

LÄS OCKSÅ: Maria, 32, fick en hjärtinfarkt – av stressen som sjuksköterska

Det du beskriver är inte hållbart. Din arbetsbelastning låter inte rimlig. Att ständigt vara stressad och prioritera bort sig själv och familjen kan få konsekvenser som huvudvärk, sömnsvårigheter, problem med magen på grund av sämre matsmältning, sämre korttidsminne, sämre immunförsvar och ständig trötthet. Stressade medarbetare tar dessutom sämre beslut och blir mindre produktiva.

LÄS OCKSÅ: Söndagsångest? Då är det dags att byta jobb (+ så vågar du ta steget)

Ta därför en paus och svara på några frågor:

• Hur mycket är det rimligt att du hinner med, och vad utöver det gör du idag?

• Exakt vad är det som stressar dig?

• Har du varit tydlig med hur du upplever arbetsbelastningen mot din närmsta chef?

• Om din bästa vän hamnade där du är nu - vad hade du gett henne för råd?

Boka in ett möte med chefen och gå igenom svaren. Berätta vilka uppgifter som stressar dig och vad du inte hinner med. Be chefen att hjälpa dig skapa en tydlig struktur där det framgår vad och hur mycket du ska göra.

Kom ihåg att du är det viktigaste i ditt liv, för om inte du fungerar kommer inget att göra det. Så ta hand om dig.

LÄS OCKSÅ: Därför är kollegorna bra för hälsan! Ingela, 44: ”Jag har mitt tjejgäng på jobbet”

Frida Lindström är PT, kostrådgivare, yogalärare och livsstilscoach. Hon brinner för att inspirera till ett aktivt och hälsosamt liv. Här svarar hon på dina frågor om kost och träning. Har du också en fråga om träning, hälsa eller kost? Skicka din fråga till fraga.ptn@amelia.se

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Köp 6 nr av amelia - få rengöringsborste och hudvård. Läs mer!