Skriv dig lyckligare och lugnare. Att påminna dig om vad du är tacksam över är ett enkelt och effektivt sätt för mer lycka och bättre självkänsla.

A

vundsjuk på kompisens semesterbilder? I dessa tider av jämförelser och skryt på sociala medier behöver vi påminna oss själva om vad vi redan har, som är fantastiskt. Att skriva tacksamhetsdagbok är ett bra sätt att skapa perspektiv och må bättre!

tacksamhetsdagbok-frida-lindstrom

Frida Lindström, livsstilscoach och personlig tränare.

Frida Lindström, livsstilscoach och personlig tränare på Under construction sports performance centre i Stockholm, tipsar om att skriva tacksamhetsdagbok varje kväll. För att hylla det du redan har är en enkel metod för att känna mer lycka.

– Vi behöver ofta påminna oss om att uppskatta det som vi redan har. När tempot är högt är det lätt att, i jakten på mer, glömma det som redan finns i våra liv, säger Frida.

Och att skriva tacksamhetsdagbok får stöd av forskning, där man funnit att tacksamhet föder lycka. När du känner dig deppig över att plånboken ekar tom medan andra reser så är dagboken ett bra sätt att skapa perspektiv och fokusera på det du har.

Robert A. Emmons, ledande tacksamhetsforskare, har gjort flera studier på tacksamhet kopplat till hälsa. Där man kan se att tacksamhet ökar upplevelsen av lycka och minskar depressioner och negativa känsloupplevelser (allt från ånger, avundsjuka, frustration och uppgivenhet.)


LÄS OCKSÅ: Må bättre psykiskt – bygg din inre superstyrka med expertens 5 steg


Skriv tacksamhetsdagbok – gör så här:

Ta för vana att skriva ner några saker som du är tacksam över innan du går och lägger dig eller direkt när du vaknar – fem minuter om dagen räcker för att göra skillnad.

Så vad ska du skriva? Ja, det kan vara alltifrån att du är frisk till att du klarade en ­knepig uppgift på jobbet. Här är några exempel på meningar:

  • Att jag har en kropp som fungerar hyfsat.
  • Att jag inte har rökt på tre veckor.
  • Att jag har vänner som bryr sig om mig.
  • Att jag har börjat jogga.
  • ”Att jag har den här personen/djuret i mitt liv”
  • ”Att jag har ett jobb”

LÄS OCKSÅ: 19 saker som hindrar dig från att känna lycka (så här kan du tänka i stället!)


Hur ska du komma igång med tacksamhet – och fullfölja?

Ibland räcker det inte med att vilja skriva tacksamhetsdagbok, det behövs lite ansträngning för att faktiskt göra det. Och att fortsätta göra det – varje dag.

Här är tre smarta knep för att fullfölja:

  1. Köp en fin tacksamhetsdagbok och en vacker penna att placera på nattduksbordet. På så sätt blir du påmind varje dag du går och lägger dig. Att du tycker om utseendet på boken kan också öka chansen.
  2. Ladda ner en tacksamhets-app på mobilen. Dessa appar har ofta funktionen att den påminner dig vid samma tid varje dag.
  3. Koppla ihop tacksamhetsövningen med en annan vana. Så som att du varje gång du borstar tänderna tänker på vad du är tacksam över. En tacksamhetsövning behöver nämligen inte skrivas ner, det viktiga är att du tänker på det – och att du känner det!

LÄS OCKSÅ: Alltid trött? 7 enkla vanor på morgonen – som ger energi hela dagen