Malin Berghagen visar mjukyoga

Malin Berghagens mjukyoga för trötta skrivbordskroppar

Ämnen i artikel:

På morgonen, eller kvällen, passar det att jobba igenom överkroppen en stund. Göra axlar, nacke och rygg lite mjukare. Här är Malin Berghagens steg fram till en kortare mjukyoga.

Så här gör du:

Sitt först en stund och andas innan du börjar. Lägg sedan höger hand på huvudet medan du tippar det åt höger. Ta tre andetag medan du försiktigt sträcker ut nackens vänstra sida. Byt till den andra sidan och sträck ut för varje andetag och vila i rörelsen när du andas in.

Lägg händerna på huvudet och fäll det ned mot bröstet. Ta tre andetag. När du sedan ska göra samma rörelse i motsatt riktning tänk dig att du samtidigt skjuter hakan mot himlen snarare än tippar nacken bakåt. Då bibehåller du styrkan i nacken.

Lyft sedan axlarna så högt du kan på en inandning och fäll ned dem i en utandning. Upprepa tre gånger.

Lägg händerna på axlarna och snurra sedan armarna tre gånger framåt och tre gånger bakåt. Andas fritt.

Lägg händerna på knäna och brösta dig medan du skjuter axlarna bakåt. Andas in. Runda ryggen och andas ut. Upprepa tre gånger.

Fäll överkroppen framåt och låt armarna sträcka sig framåt. Andas fem gånger.

Kom upp och sätt händerna vid höfterna med fingrarna pekande framåt. Lyft blicken och gå så långt bakåt med huvudet som du känner är okej för just din nacke. Brösta dig ordentligt och öppna hjärtat, ta fem andetag.

Den här mjukyogan kommer

ur boken "Yoga med Malin".

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!