Foto: Carlos Norlén

Lina Hedlunds bästa hälsotips – sockerfritt och styrketräning

Artisten Lina Hedlund tränar minst en timme om dagen. Här delar hon med sig av hur hon tränar och vad hon äter för att hålla sig i form.

Lina Hedlund är känd från Alcazar men satsar idag fullt ut på sin egen solokarriär. Artisten, dansaren och röstskådespelaren 

Lina Hedlund är också känd för att träna hårt, men hon gillar att unna sig det lilla extra också. Här delar hon med sig av hur hon äter och tränar för att hålla sig i form.

Foto: Carlos Norlén

Lina Hedlunds matvanor – så äter hon

Lina Hedlunds matvanor:

"Jag försöker äta hälsosamt. Vi äter bönpasta istället för vanlig, och jag har tagit bort sockret från maten hemma. Hyn blir så mycket bättre! Jag äter mycket vegetariskt, stora sallader, fisk och omeletter. Massor av grönsaker, en och annan potatis. Och så dricker jag mycket kaffe."

Hennes smarrigaste mellanmål:

”Jag skalar en banan och smetar jordnötssmör på den, en tugga i taget. Perfekt som mellanmål och som snabb energi inför ett träningspass eller återhämtning efteråt. Barnen gillar det också, det är något med kombinationen sött och salt. Mmm.”

Jag har tagit bort sockret från maten. Hyn blir så mycket bättre!

Läs mer: Lina Hedlund: ”Vi gick i parterapi efter missfallet”

När hon unnar sig något extra:

”Ost och rödvin. Jag skulle kunna äta det till middag. Och en dag i veckan äter jag precis vad jag vill, det är min ”no limits day”. Då blir det även lakrits och glass.”

 



Lina Hedlunds bästa träningstips  – så håller hon sig i form

Lina Hedlunds bästa träningsövning:

”Hjulet! Det är ett litet hjul på en stång (finns på gymmet), man står på knä och rullar det fram och tillbaka. I början kanske man klarar 5–10 gånger. Jag brukar göra 5 x 20 repetitioner. Det tar otroligt på magen. Även axlarna får sitt. Jag gillar också att träna rumpan. Annars finns det tydligen risk för att den strävar nedåt med åldern, har jag hört …”

Så tränar hon på resande fot: 

”Det enklaste är att ta med sig ett hjul och ett gummiband. Då kan du göra massor av övningar även på liten yta, och på kort tid.”

Nu tränar jag för att orka 40 år till

Lina Hedlund om träningens betydelse:  

"Jag har alltid gillat att träna och röra på mig mycket, både för känslans skull och för utseendets. Att stå på scenen i tajta, utlämnande kläder kräver att man känner sig bekväm i sin kropp.

Men de senaste åren har träningen fått en annan funktion för mig. Nu handlar det mer om att kroppen ska hålla och vara i gott skick i fyrtio år till. Det ingår i mitt jobb att vara vältränad och det är en del av min identitet. Kroppen är mitt verktyg. Att ta hand om den är en självklar investering för mig, det är samma sak som att renovera och hålla efter hemma."

Läs mer: Lina Hedlund om ätstörningarna: ”Det upptog alla mina tankar”

Så orkar Lina Hedlund träna minst en timme om dagen:

”Jag är ingen periodare, utan en ”konstantare”. Jag släpper aldrig träningen, oavsett vad som händer i livet. Den är så viktig för hur jag mår, fysiskt och psykiskt. Att träna är ingen uppoffring för mig. Om jag är förkyld kanske jag inte springer en mil på löpbandet, men jag tränar ändå.”

Ett perfekt träningspass enligt Lina Hedlund:

"Jag styrketränar och springer gärna under samma pass. Det optimala är att springa 30 minuter på löpband, sedan styrketräna i 45 minuter. Eller, på sommaren, att springa en mil utomhus, sedan träna styrka i 30 minuter."

Lina kör styrka och kondition minst en timme om dagen för att hålla sig i toppform. Foto: WIXTR÷M PETER/Aftonbladet / IBL BildbyrÂ

Lina Hedlund om sin PMS: "Jag svettas floder och mår illa"

Lina Hedlunds största hälsoutmaning:

”Jag har alltid haft svår PMS. Jobbet kunde jag sköta ändå, men det gick ut över familjen. Till slut gick jag till doktorn och tårarna bara sprutade. Jag fick medicin direkt, anti-deppmedicin att ta två veckor i månaden. Från ägglossning fram till mens. Det gör mig arg att jag tänkte ”Det här måste jag väl kunna klara” ända tills jag var 37! Det är ju rent åt helvete. Sedan jag fick Eide är jag mer stabil. Men varannan månad kommer PMS:en tillbaka. Jag svettas floder, får huvudvärk och mår illa. Jag tror inte män kan fatta hur mycket det påverkar en. PMS borde tas på mycket större allvar än det gör.”

 

LÄS MER:

Lina Hedlund: ”Vi gick i parterapi efter missfallet”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + bäddset i fyra delar för bara 199 kr. Köp nu!