Nyttig snabbmat -Ja, det finns!

Nyttigheter döljer sig där du minst anar det, även i snabbmat! Ost, pasta och pizza är bara några exempel. Även i mat som fått en dålig stämpel döljer sig välgörande ämnen.

Ämnen i artikel:

mat

Under de senaste åren har vi lärt oss att förknippa hälsosamma ingredienser med dyra superbär, pulver och smoothiebowls gjorda på svårtillgängliga produkter. Vad vi lätt glömmer är att nyttigheter finns i alldeles vanlig mat, och ibland i rätter och livsmedel som vi kanske inte tror. Det är dags för en mer tillåtande och nyanserad syn på mat, med det klassiska svenska ordet "lagom" i fokus.

– Det handlar om råvarorna. Bara för att viss mat till exempel kallas för snabbmat så betyder det inte att den per automatik är dålig, säger 

Anki Sundin, nutritionist.

Anki Sundin, nutritionist.

Kanske har du till exempel hört att sushi är onyttigt, för att det innehåller "så mycket socker"? Helt fel, menar Anki Sundin.

LÄS OCKSÅ: Bli matsmart! Experten om hur du kan lura hjärnan att äta nyttigare

– Riset innehåller visserligen en del socker, tillsammans med risvinägern, men det är absolut inte en sockerbomb. Snarare skulle jag säga att sushi med rå fisk och ris och lite grönsaker är en utmärkt måltid.

Och visste du att blodsockerhöjningen från riset bromsas av proteinet i fisken? Fet fisk är också en optimal källa till omega-3, selen och D-vitamin, viktiga näringsämnen som vi ofta får i oss för lite av. Ja, de flesta livsmedel och maträtter har faktiskt fördelar - även om de innehåller mer mättat fett eller socker än vad som rekommenderas.

Nyttigheterna försvinner inte för att maträtten även innehåller sådant som är mindre bra. På senare år har en föreställning spritts om att svaret på alla hälsohemligheter finns i växtriket och att supermat alltid består av grönsaker i någon form. Och naturligtvis är grönsaker en vinnande hälsonyckel, men animaliska produkter rymmer också viktiga vitaminer - ibland mycket kraftfulla.

"Bara för att viss mat till exempel kallas för snabbmat så betyder det inte att den per automatik är dålig"

Ost är ett lysande exempel. Visserligen innehåller vår gula kärlek mycket salt och mättat fett, men i rimlig mängd verkar hälsofördelarna vinna. Förutom kalcium, D-vitamin och rikligt med B-vitamin så har forskare funnit att ost är rikt på K2-vitamin som har en kärlbildningshämmande effekt.

Foto: iStock

Pizza, sushi och tacos innehåller en hel del nyttigheter, menar nutritionisten.

Det innebär, enkelt förklarat, att ost är cancerförebyggande, vilket beskrivs i den nya hälsobibeln Ät dig frisk av den amerikanske läkaren och Nobelpristippade forskaren dr William W Li. Han ger sällan krångliga kosttips, utan är av uppfattningen att vanlig vardagsmat kan användas på ett smart sätt - och att den är full av sjukdomsförebyggande ämnen.

Med det sagt så finns det ingen expert som rekommenderar pizza på daglig basis. Men vi behöver kanske inte vara så ängsliga och stämpla livsmedel med totalförbud. Det är okej att äta tårta ibland! 

Låt oss gå igenom några otippade livsmedel som förmodligen innehåller mer nytta än du trodde.

 

PIZZASÅS

- processad hälsopower!

Du har säkert hört att man ska undvika allt som kan klassas som "processat" i så stor utsträckning som möjligt. Men det finns undantag - som när det handlar om tomater, till exempel. Ämnet lykopen, som tomater är rika på, är nämligen en stor och bevisad sjukdomsförebyggare. Och lykopenet frigörs när tomaterna processas och hettas upp - ja, precis som när pizzasås tillverkas, eller ketchup!

Pizza och ketchup innehåller därför rikligt med en av naturens mest kända och kraftfulla antioxidanter. Och fördelarna slutar inte där. I kombination med olja, som ju pizza innehåller, underlättas dessutom kroppens upptag av lykopenet.

Det finns forskning om tomatsåsens roll som sjukdomsförebyggare.

Enligt en stor studie av forskare från universitetet Universitat politècnica de València i Spanien så kan tomatsås som kokats, till exempel pizzasås, förebygga utveckling av cancer. Man har också upptäckt att lykopenet stimulerar tillväxten av goda bakterier i tarmen, vilket har en cellskyddande effekt - bra för precis hela kroppen och inte minst för huden.

Men okej, visst finns det hälsosammare sätt att få i sig ämnet - en enkel pasta med tomatsås och olivolja är förstås ett bättre alternativ med samma lykopenboost.

CHOKLAD

- lyckopiller & hjärtmedicin

Vi hävdar ofta lite slentrianmässigt att choklad är nyttigt. Men är du medveten om vilken hälsobomb choklad, eller snarare kakao, faktiskt är? Det är endast mörk choklad som är fylld av antioxidanter, vilka bland annat kan motverka högt blodtryck, öka din prestationsförmåga och göra dig lyckligare.

En studie som publicerades i European Heart Journal visade att ett litet men regelbundet intag av mörk choklad kunde minska risken för stroke med nära 40 procent. Det gäller dock varken mjölkchoklad eller vit choklad - mörk ska den vara, med minst 70 procent kakao.

Forskare vet att kakao innehåller en rad viktiga antioxidanter, men även aminosyror - som till exempel tryptofan, som kickar igång produktionen av känslohormonet serotonin. Det är serotoninet som reglerar vårt humör och vår sömn, bland annat. Om serotoninnivån i hjärnan sjunker så ökar risken för depression. Chokladmumsande har alltså en biologisk lyckoeffekt.

OST

- den okända supermaten

Lägg K-vitamin på minnet - det är ett väldokumenterat supervitamin som spås bli "det nya D-vitaminet" ifråga om hälsostatus. Enligt en studie vid universitetet i Maastricht i Nederländerna är vissa ostsorter fulla av det viktiga K2-vitaminet. Forskarna följde 23 340 deltagare i upp till fjorton år och fann att ost var den största källan till K2-vitamin i gruppen.

Man fann ett samband mellan ett K2vitaminintag från 1-3 ostskivor per dag och 62 procent lägre risk för cancer. I nya boken Ät dig frisk ägnar medicinforskaren dr William Li ett helt kapitel åt ostens fördelar.

Foto: iStock

Ost innehåller både kalcium, D-vitamin och rikligt med B-vitamin.

PASTA & RIS

- hemliga superkolhydrater

Har du hört talas om superkolhydraterna? Med begreppet syftar man på resistent stärkelse - ett ämne som uppstår i ris och pasta när det svalnat lite och som förändrar kolhydraternas effekt i kroppen.

För orsaken till att vi inte bör överkonsumera snabba kolhydrater (som finns i vit pasta och vitt ris) är att stärkelsen höjer vårt blodsocker och ger ett insulinpåslag - insulinet omvandlas till glukos för att sedan gå ut i blodet och lagras som fett om det inte förbrukas. Men resistent stärkelse, som uppstår i svalnande pasta och ris, bryts inte ner till blodsocker, utan äts istället upp av tjocktarmens goda bakterier.

Din kalla pastasallad, eller sushiriset för den delen, är mums för de goda tarmbakterierna. Att förse dem med föda som de gillar får dem att bli fler, vilket främjar en hälsosam tarmflora som i sin tur är en känd sjukdomsförebyggande faktor. Tricket är att koka riset eller pastan, för att sedan låta det svalna. Då kommer kroppen bara att ta upp ungefär hälften av kolhydraterna i portionen, och enligt en studie utförd av forskare från College of Chemical sciences i Sri Lanka gäller det även om du värmer upp maten vid ett senare tillfälle.

LÄS OCKSÅ: Grön hälsodrink – svalka dig med en snabb och nyttig hälsodrink i sommar

GRÄDDE

- mot benskörhet

När det gäller innehåll av livsviktigt kalcium så ligger grädde i topp. Grädde är också rikt på D-vitamin, vårt decenniums snackis-vitamin, där brister tros kunna ligga bakom flera olika sjukdomar.

Dessvärre innehåller grädde också en ganska ofördelaktig kombination av fett och socker, som i alltför generösa mängder inte är en hit för din vikt och hälsa. Men då och då - inga problem.

Nyttopimpa njutmaten så här!

Gör maträtten eller desserten hälsosammare med enkla knep:

PIZZA: Lassa på med grönsaker, gärna så varierade som möjligt.

GRÄDDTÅRTA: Genom att lägga till bär i massor så får du en vitaminboost samtidigt som blodsockerstegringen bromsas tack vare fiberinnehållet i bären. Smultron, hallon, blåbär, hjortron och jordgubbar är superbär.

PASTA: Servera din pasta med ost, tomatsås och grönsaker så får du en hälsosam rätt att njuta av ofta. Om du vill undvika snabba kolhydrater så byt ut mot fullkornspasta.

HAMBURGARE: Hemlagad från grunden, med svenskt kött och rikligt med grönsaker (och en rejäl skiva Emmentaler-ost!), är din burgare nyttig. Byt gärna ut nötköttet mot halloumi eller, ännu hellre, kikärtsbiff för en extra hälsoboost.

CHOKLAD: Ett smart hälsohack är att njuta av din chokladbit med en kopp kaffe om du står inför en viktig uppgift.

Amerikanska forskare har nämligen upptäckt att kombinationen kaffe och choklad är närmast oslagbar för att boosta koncentrationsförmåga och energi.

TACOS: Tacos är toppen tack vare möjligheten till variation av ett brett spann grönsaker, vilket ger mycket fibrer och vitaminer. Strössla med mycket färsk koriander så får du både en ljuvlig, genuin mexsmak och en riktig vitamin- och mineralskjuts. Koriander innehåller A-, B-, C-, E- och K-vitamin samt kalium och järn.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!