Nu har tallriksmodellen uppdaterats – så här ser nya rekommendationen ut

Att man ska äta enligt tallriksmodellen är väl något som de flesta av oss fått inpräntat ända sedan grundskolan. Men modellen från 1976 har fått ta emot en del kritik, bland annat av skaparen själv. Nu har Livsmedelsverket uppdaterat tallriken och låtit grönsakerna ta större plats.

Britt-Marie Dahlin, som skapade tallriksmodellen på 70-talet har tidigare dömt ut modellen som togs fram i en tid när "folk åt falukorv med stuvade makaroner" och "grönsaker ansågs vara kaninmat".

– Tre stora potatisar är alldeles för mycket. Nu när vi har en tendens att öka i vikt så behöver vi minska på energin. Men om vi äter mindre måste vi samtidigt dra upp på näringstäta grönsaker och rotfrukter så att vi får i oss tillräckligt med vitaminer och mineraler, har hon tidigare sagt till Svenska Dagbladet.

"Den moderna tallriksmodellen kommer i två olika versioner. En anpassad för den som rör på sig enligt rekommendationerna och en annan för den som inte rör på sig så mycket, och därmed har ett mindre behov av energi."

Så beskriver Livsmedelsverket den nya modellen. När det gäller frukt och grönsaker är Livsmedelsverkets nya riktlinjer att den som inte rör sig speciellt mycket kan låta denna del ta upp halva tallriken.

Tårtbiten som innehåller kött, fisk, ägg eller baljväxter är den minsta och utgör en femtedel på båda versionerna. Den del som är kvar av tallriken är den som innehåller pasta, potatis, bröd, ris, bulgur och andra gryn. Här förespråkar Livsmedelsverket fullkornsprodukter och anser att den som rör på sig mycket kan låta denna del och grönsaksbiten vara lika stora.

Tallriksmodellen för den som inte rör sig så mycket:

Tallriksmodellen för den som tränar eller rör på sig mycket:

Näringsfysiologen Kristina Andersson tycker att det vore jättebra om alla människor kunde fylla hälften eller en tredjedel av sin tallrik med grönsaker, men tror inte att en ny tallriksmodell kommer få gemene man att må bättre.

– Problemet är inte att näringsrekommendationerna har varit fel utan att folk inte följer dem. Det är väl vettigt att det kommer en ny tallriksmodell men det kommer inte att leda till något revolutionerande.

Kristina Andersson reagerar också på att den enda modellen som egentligen är ny är den som riktar sig till personer som inte rör på sig särskilt mycket.

– Det är lite märkligt att man backar där. Det kan ju inte vara så att man anpassar rekommendationerna efter de som inte följer rekommendationerna om fysisk aktivitet... Ska vi vara lite krassa är ju också fysisk aktivitet viktigare än kost, det är A och O. Att man då säger "så här ska du göra om du inte rör på dig" blir lite som att säga att det är okej. Det är ungefär som att visa en tallriksmodell utan grönsaker för den som inte vill äta grönsaker. Det ska ju inte ens vara ett alternativ.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!