amelias bloggare Johanna Toftby är ”periodare” när det kommer till vikten. Men hon har lärt sig att gå ner sina extrakilon snabbt. Här tipsar hon om bästa sättet att tappa tre kilo.

Så gick Johanna Toftby ner tre kilon

¦ Ut med allt socker; som choklad, smågodis och fika.
¦ Drick mindre vin.
För till vinet hör ofta större mängder mat, ost, chips eller annat.
¦ Dra ner på kolhydraterna. Du behöver inte avstå helt, men ät mindre. Mycket mindre. Kanske kan du äta ägg och bacon till frukost, eller kyckling med sallad till lunch.
¦ Skippa smörgåsarna om du vet att du har svårt att stanna vid en.
¦ Öka på träningen. Lägg in ett eller två extra pass i veckan, eller kör lite hårdare. Brukar du promenera kanske du kan springa. Går du på gym: lägg på några extra minuter!

Och så lyckas hon:

Kasta vågen

Jag har kastat ut vågen men känner ju på kläderna när jag plufsat på mig.

Ser sanningen i vitögat

Jag börjar med att ställa mig framför spegeln, i bara underkläder, för att se sanningen. Sedan skäller jag lite på mig själv: ”Nu får du för fan skärpa dig, Johanna.” Du förstår inte hur mycket motivation jag hittar i den spegelbilden!

Sätter igång!

Då ökar jag på träningen; powerwalkar mindre och springer mer. Jag försöker också lägga in något extra pass i veckan på gymmet. Sedan slutar jag med smörgåsar. För jag vet att jag aldrig stannar vid en. Nej, jag gör ju så himla goda smörgåsar, med Bregott och stark ost, så jag vill ha minst 2–3. Därför måste de gå bort!

Satsar på gröten

Jag skippar all skräpmat och drar ner på kolhydraterna. Fast jag är väldigt förtjust i gröt på morgonen, så det fortsätter jag med. Gröt ger mig energi, och vardagen ska ju funka även om jag vill gå ner i vikt. Men till lunch kanske jag tar grönsaker istället för pasta till kycklingen. Jag fikar mindre, avstår från den där kanelbullen och äter istället morötter eller nötter till mellanmål. Efter någon vecka är de där 2–4 kilona borta igen.

Tjatar inte om vikten hemma

Jag försöker att inte hålla på och väga och mäta och tjata om vikten framför mina döttrar. Och vi äter vanlig, hemlagad mat med både potatis och grädde. Men när jag behöver gå ner lite så förklarar jag för dem att de som tränar så mycket, ibland två gånger om dagen, måste äta kolhydrater – för kolhydrater är bra bränsle.
– Jag däremot, som kanske inte har tränat på tre dagar, behöver inte stoppa i mig tio potatisar, säger jag.
Jag krånglar inte till det mer än så.

Läs en längre intervju med Johanna Toftby i amelia nr 1