Idag den 12 april är det internationella lakritsdagen, och varför inte fira det med hemmagjord lakritsfudge?

De flesta förknippar lakrits med godis, men även de som vill minska på sockret kan njuta av lakrits, för själva lakritsroten är faktiskt riktigt hälsosam.

Lakritsroten är rik på antioxidanter, som har flera hälsofrämjande effekter. Fram till 1970-talet såldes till och med medicinsk lakritsrot på apoteket. Salicylsyran som finns i lakrits har även visat sig hämma inflammatoriska processer.

Läs mer: Vilken nostalgitripp! Här är 70-talsinredningen vi aldrig glömmer

Personer som har högt blodtryck eller hjärtproblem bör däremot ta det lugnt med lakrits då det i höga doser kan påverka blodtrycket.

Självklart ska du passa på att frossa i salmiakbalkar, lakritsdumle och salta sillar på internationella lakritsdagen om du känner för det. Men vill du testa ett alternativ utan vitt socker, kan du prova att göra egen nyttig lakritsfudge.

Foto: iStock

Lakritsfudge 

  • 12 färska urkärnade dadlar (om de är väldigt stora kan det räcka med 8-10 stycken)
  • 1 msk kokosolja
  • 1 msk kokosmjöl
  • 4 tsk lakritspulver
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 krm flingsalt

Så här gör du:

Mixa alla ingredienser till en slät och jämn smet (om den blir för lös kan du tillsätta ytterligare en matsked kokosmjöl). Bred ut massan på en bit aluminiumfolie och forma till en fyrkantig kaka, cirka 1 cm hög. Låt stelna i frysen 1 timme och dela sedan i små bitar. Förvara dem i frysen.

Läs mer: Här gör skådespelerskan Melissa McCarthy succé hos Jimmy Fallon – mimar till Pocahontas

Om du känner för att fira internationella lakritsdagen på ett annorlunda sätt kan du dricka en kopp te med lakritssmak eller köpa lakritsrot i hälsokostbutiken som du sedan gör te av eller helt enkelt gnager på.

Vill du läsa mer sånt här? Gör som 22 000 andra och följ amelia på Facebook!

Läs mer på amelia.se:

9 enkla små ord som betyder något HELT annat på norska och danska