Trenden håller i sig. Köttätandet i landet fortsätter att minska och vi äter mer vego. Men hur hälsosamt är det med klimatsmart mat? Och är det vegetariska valet alltid nyttigare?

Ä

r du också en av dem som försöker äta mer vegetariskt? Du är långt ifrån ensam! För andra året i rad minskar svenskarnas konsumtion av kött.

Men varför äter vi mindre kött just nu? Föreläsaren och författaren Kristina Andersson, som i grunden är utbildad näringsfysiolog och expert på vad, varför och hur vi bör äta, tror att det finns många anledningar till att vi äter mindre kött just nu.

kristina-andersson-expert

Kristina Andersson, näringsfysiolog och författare.

– Dels har vi börjat engagera oss mer i frågor som djurhållning och klimatfrågor. Att äta vegetariskt lyfts ofta som något av det bästa du kan göra om du vill leva ett mer hållbart och klimatsmart liv. Vegetarisk mat lyfts också som optimalt ur hälsoperspektiv.

Ja, vi är nog många där ute som kämpar med att ”få in mer grönt på tallriken”…

– Det är bra att äta mer grönt! Men det är väldigt klassiskt svenskt att när någon säger att vi borde äta mer grönt, då tror vi att vi bara ska äta grönt. För så är det ju inte riktigt.

Men är det nyttigare att äta vegetariskt?

– Det går inte att svara ja eller nej på den frågan. Det beror helt på vad man faktiskt äter. Nyttigheten sitter inte vad du kallar din kosthållning, utan i vad du faktiskt stoppar i munnen, och om du får i dig alla de näringsämnen din kropp behöver. Det finns ju massor av godis, snacks och skräpmat som är vegansk, men det är lika mycket skräpmat för det.

Kristina Andersson nämner korv som ett exempel. Hon menar att det inte är säkert att en vegokorv är så mycket nyttigare eller mer hälsosam än en köttkorv.

– Processad mat, som färdiga biffar eller korv, där man processat råvarorna hårt och kanske använder enstaka ingredienser istället för råvaror, är sällan nyttig. En vegobiff är inte automatiskt hälsosam bara för att den är vegetarisk, utan det beror helt på vad som finns i biffen.


83,5

Så många kilo kött åt vi svenskar per person förra året. Siffran visar dock inte bara det som hamnar på våra tallrikar och i våra magar utan även delar vi inte äter som ben och senor.
Källa: jordbruksverket

kott-statistik


 

Maxdos kött

Livsmedelsverket råder oss att äta maximalt 500 gram rött kött och charkuterier per person och vecka.

– Vi bör absolut hålla nere vårt köttintag, men idag har kött nästan fått samma stämpel som rökning, något som är helt tabu! Det finns absolut belägg för att minska intaget av rött kött. Forskning visar att den som äter väldigt mycket rött kött lider en ökad risk att få mag- eller tarmcancer. Men det är en ökning av risk vi talar om, det är inte detsamma som att säga att den som äter kött får cancer, säger Kristina Andersson.

Enligt henne är det svårt men viktigt att skilja på mat, miljö och djurhållning när man vill prata om nyttigheten med att äta animaliskt.

– Ur hälsoperspektiv finns det inget belägg för att sluta äta fisk, ägg eller tvåbenta djur som exempelvis fågel. De bidrar med viktiga näringsämnen. Hur kycklingarna mår eller påverkar klimatet är en helt annan, men fortfarande viktig, fråga.

vegetarisk-mat

Variera din gröna kost med linser och bönor.

Vad ska jag tänka på om jag vill äta vegetariskt?

– Att du inte bara tar bort köttet eller kycklingen, utan ersätter det med linser, bönor, tofu, halloumi eller någon annan proteinkälla. Och att fortsätta äta varierat!

Kristina Andersson menar att ju fler livsmedel vi utesluter från kosten, desto mer behöver vi tänka till. För om vi äter varierat enligt en lite av allt-metod får vi automatiskt i oss de mineraler och vitaminer vi behöver. Tar vi däremot bort många livsmedel så kan det bli svårt att få ihop det.

– Den som vill bli vegan, och alltså helt utesluta alla animalier, behöver ta B12 eller äta berikade produkter. B12 finns bara i animalier. Även järn, D-vitamin och omega 3 kan vara svåra att få tillräckligt av i en strikt vegansk kost.

Vi behöver tusentals vitaminer

När vi pratar om näringsrekommendationer så utgår man från 22 näringsämnen: protein, kolhydrater, fett och 19 vitaminer och mineraler som vi behöver få i oss för att må bra. Men enligt Kristina Andersson finns det, förutom dessa 22, över tusen ämnen i maten som inte kartläggs på samma sätt och som vi därför inte helt har koll på.

agg

Knäck ett ägg till frukost. Det är fullproppat med näring.

– Grönsaker och frukt innehåller ju fler nyttigheter som inte mäts, som fytokemikalier och växtkemikalier. Det är därför det är så svårt att ersätta eller byta ut ett livsmedel mot ett piller.

Det är detsamma med omega 3 och fisk. Man har sett att de som äter fisk har bättre skydd mot hjärt- och kärlsjukdomar än de som tar tillskottet omega 3. Det här säger oss att det finns andra ämnen i fisken som också spelar in. Det är cocktailen i råvarorna som verkar vara hemligheten.

– Kanske är det så att vi skyndar lite snabbt fram när vi börjar ta bort alla animalier? Jag tror det finns mycket i mat och sammansättningen av råvaror som vi inte har satt fingret på. Vi vet inte allt än.

Men av det vi vet idag: Vilken är den optimala kosten, ur ett hälsoperspektiv?

– Om vi ska titta på kost bara ur ett näringsmässigt perspektiv skulle en växtbaserad kost där vi även äter ägg och fisk vara optimalt för hälsan.


5 tips till dig som vill äta mer grönt

  1. Ett första steg är att se till att verkligen ha grönsaker, rotfrukter eller baljväxter till varje måltid.
  2. Fyll frysen med grönsaker och bär! Frysta grönsaker är minst lika nyttiga och håller längre.
  3. Välj veganskt på restaurang för att få inspiration till allt gott man kan göra med växter.
  4. Vänd på ordningen när du planerar din mat. Istället för att tänka utifrån fisken/köttet, så börja med grönsakerna och använd fisken/köttet som extra krydda.
  5. Utforska bönor och allt man kan göra med dem; biffar, grytor, såser, röror etc.

Läs mer: Saras bebis är vegan: ”Många blir provocerade” | Stoppa mom-shaming nu