amelias läsare Elin undrar om hur man ska göra med träningen när man har kraftig träningsvärk. Träningscoachen PT-Fia svarar.

Fråga: Jag tränar cirkelfys och skivstång 2–3 gånger i veckan. Det ger grym träningsvärk (så pass att det gör ont att gå). Är det då dumt att dagen efter ett hårt pass, när jag har som mest träningsvärk, träna hårt igen? Är det rentav farligt, eller dåligt för återhämtningen? Eller kan man ”träna bort” träningsvärken? /Elin

PT-Fia svarar: Undvik att göra exakt samma pass vid träningsvärk

Det är bra att påminna sig själv om att träningen i sig stressar och bryter ner kroppen, det är först tillsammans med återhämtningen som vi blir starkare. Tränar vi för intensivt,
monotont och glömmer att lyssna på kroppen så är risken stor för att det kommer skador och att kroppen till slut bryts ner.

Träningsvärk är inte farligt, men skulle du märka att den aldrig går över och att kroppen på annat sätt börjar protestera så bör du vara uppmärksam och göra en förändring. Mitt råd till dig är att försöka sprida ut passen under veckan och få till
variation.

Vilan är lika viktig som träningen

Har du extrem träningsvärk i dina lår så behöver du inte ligga på soffan dagen ­efter, men undvik att göra ett exakt likadant pass. Däremot kan du träna andra muskelgrupper eller röra dig på andra sätt, det kan lindra värken.

PT-FIA
pt-fia

Foto: Peter Knutson

  • Sofia ”PT-Fia” Ståhl är hälsoinspiratör, personlig tränare, kostrådgivare och bloggare. Hon brinner för att hjälpa andra att må bra. Här svarar hon på läsarnas frågor om kost och träning.
  •  Vill DU ha hjälp med kost eller träning? Skicka din fråga till: FRAGA.PTN@AMELIA.SE