Youtube-stjärnan Jonna Lundell var ledsen och grät mycket. Hon fick raseriutbrott och elakheterna haglade. Varje månad upprepade sig helvetet. Till sist insåg maken Jocke Lundell att det handlade om PMS och inte en depression som läkaren misstänkte. Nu har Jonna skrivit en bok om sin resa.

N

är Jonna Lundell har ett PMS-skov är hon inte sig själv, hon säger saker som hon inte menar och kan bli fullkomligt galen av ilska. 

– Jag kastar saker omkring mig och jag har slagit Jocke flera gånger. Usch, det känns inte alls bra, men jag kan inte stoppa mig själv när det händer, berättar Jonna. 

Hennes make Joakim Lundell, även känd som Youtube-kändisen ”Jockiboi”, träffade hon redan som tonåring. Han har vant sig vid hennes svåra perioder genom åren, och vet vad som väntar när han ser tecknen. Det börjar ofta med att Jonna hittar problem i precis allt och blir trotsig som ett barn. Vad Jocke än föreslår så tycker hon det motsatta. 

– Det kan handla om något så enkelt som vad vi ska äta till middag, säger hon. 

Det var Jocke som till slut gjorde mig uppmärksam på att det fanns ett tydligt mönster i utbrotten.

När den arga och turbulenta perioden är över så blir Jonna ofta väldigt ledsen och matt. Hon gråter och har dåligt samvete. 

– Jocke är en känslomänniska och han får så mycket skit av mig som han inte förtjänar under den här tiden. Det gör honom jätteledsen även om jag inte menar det jag säger. Men jag säger det ju ändå, så vi krockar där, säger hon. 

LÄS OCKSÅ: Kämpade fem år för att bli gravida – ”Sista gången brast det för mig”

Jocke och Jonna Lundell.

Foto: IBL Bildbyrå

Jonna Lundell tillsammans med maken Joakim ”Jockiboi” Lundell.

Jonna Lundells PMS blev förväxlad med depression

Jonna sökte hjälp hos vårdcentralen för sina återkommande besvär redan för flera år sedan, men hon upplevde att det var svårt att bli lyssnad på och få rätt hjälp. En läkare konstaterade att hon led av depression och ville skriva ut antidepressiv medicin. 

FAKTA/Det här är PMS:

  •  PMS (premenstruellt syndrom) innebär att du får humörförändringar och andra besvär som oro, trötthet, huvudvärk dagarna före mens.
  • PMS brukar oftast börja upp till en vecka innan mensen och försvinna när mensen kommer. Men symtomen kan även finnas kvar de första dagarna under mensen.
  • Att känna av PMS är vanligt. Vilka besvär PMS kan ge varierar från person till person. Du kan också känna av PMS olika mycket från månad till månad.
  • Det finns en svårare variant av PMS, som kallas PMDS. Symtomen vid PMDS är oftast psykiska och kan vara så svåra ett de liknar en depression men vid PMDS försvinner de besvären nästan genast när mensen kommer igång.

– Men jag visste att jag inte var deprimerad, även om jag mådde fruktansvärt dåligt. Han sa att jag skulle ta tabletterna och att de två första veckorna skulle jag må ännu sämre, så jag vågade inte ta dem. Jag var redan nere på botten, jag hade inte klarat två veckor till, berättar hon. 

– Det var Jocke som till slut gjorde mig uppmärksam på att det fanns ett tydligt mönster i utbrotten. De återkom varje månad, en till två veckor innan mens. Då insåg vi att det måste ha med PMS att göra. 

Jonna kände igen sig i många symtom på PMS

Jonna läste på om PMS och kände igen sig i nästan allt. Ilskan, tomheten, gråten och alla elakheter som liksom bara rann ur munnen på henne. Hon insåg att hon delade det månatliga kaoset med många andra kvinnor. 

– Det var en stor lättnad att inse att jag inte är sjuk eller så, säger hon. 

Att efter alla år få en förklaring till problemen var en skön milstolpe, men det lindrade inte PMS-symptomen som fortsatte göra sig påminda varje månad. Jonna vände sig återigen till läkare. 

Även den här gången erbjöds hon ett recept på antidepressiv medicin, men på grund av risken för biverkningar valde hon att avstå. 

LÄS OCKSÅ: Om PMS hade Facebook – så här skulle det se ut

Känner du igen dig?  Vanliga symtom på PMS och PMDS:

  • Du känner dig irriterad och lättretad.
  • Du känner dig orolig och ångestfylld.
  • Du får snabba humörsvängningar.
  • Du känner dig nedstämd och får mindre lust att hitta på saker.
  • Du känner dig trött och får mindre energi.
  • Du får svårare att sova.
  • Du blir svullen i kroppen och särskilt över magen.
  • Du känner av spänningar i brösten eller att de blir ömma.
  • Du får huvudvärk.
  • Du blir hungrigare än vanligt och sugen på sött.

”Egentligen kan jag inte jobba de där dagarna när det är som värst”

Jonna har haft svårt att hitta något som verkligen hjälper mot hennes svåra PMS. Hon har bland annat testat hypnos och lärt sig att göra det på egen hand hemma, vilket kan lugna litegrann. Men det som funkar absolut bäst är att bli lämnad ifred och bara ta det lugnt, menar hon. Just det är dock svårt eftersom hon och Joakim jobbar ihop med deras gemensamma Yotutube-kanal. Att arbeta tillsammans och leva ett liv i offentligheten, framför tusentals tittare, kan vara tufft när hormonkaoset är ett faktum. 

– Vi har varit på väg att gå isär på grund av det här, men vi har hållit ut. Egentligen kan jag inte jobba de där dagarna när det är som värst men jag låtsas och kör på ändå. Ibland känner jag mig helt tom, men jag måste göra mitt jobb, säger hon. 

Tack vare en förstående omgivning har vardagen ändå fungerat bra, trots utbrotten och bråken. 

– Jag fattar inte i stunden att det är PMS jag har, det är andra som märker på mig när det kommer. Om jag inte haft människor runt omkring mig som kunde berätta hur jag beter mig så hade jag nog aldrig förstått riktigt. Mitt liv hade inte fungerat utan Jocke och mina vänner, säger Jonna. 

LÄS OCKSÅ: Fryser du mycket? Det här kan vara anledningen

Jonna om dottern LunaBelle som hon har tillsammans med Jocke Lundell

I oktober föddes parets första gemensamma barn, dottern LunaBelle. 

Under större delen av graviditeten slapp Jonna alla sina PMS-symptom. Inga humörsvängningar, inga utbrott. Hon kände sig lugn och harmonisk och längtade efter att få träffa sin dotter. Det var först mot slutet av graviditeten som hormonerna ställde till det för henne och hon fick läggas in på sjukhus under de sista dygnen. 

Nu mår hela den lilla familjen väldigt bra, men Jonna är öppen med att hon oroar sig för att PMS-besvären ska bli värre efter graviditeten och förlossningen. 

– Jag är livrädd för det, men jag hoppas samtidigt att LunaBelle ska bli min räddare i nöden. Att jag måste få ett konsekvenstänk som gör att jag inte kan slänga saker omkring mig eller bara dra hemifrån. Det går ju inte med en liten bebis. Men blir det inte bättre så är det inte hanterbart och då måste jag få hjälp på något sätt, säger hon. 

LÄS OCKSÅ: 7 saker som bara händer när du har PMS

För att hjälpa andra PMS-drabbade kvinnor har Jonna skrivit självbiografin PMS-kossan som kom ut i höstas. 

– Egentligen var det Jocke som tyckte att jag skulle skriva en bok om min PMS, för det finns så lite att läsa om det. Det är många förhållanden som går i kras på grund av det här och eftersom jag kan nå ut till många så kanske det kan hjälpa någon, säger hon.

Läkaren: ”PMS kan bli värre med åren”

Susanna Ericsson

Susanna Ericsson är amelias läkare.

amelias läkare Susanna Ericsson jobbar med gynekologi och förlossningar på Karolinska sjukhuset. Här nedan svarar hon på 4 vanliga frågor.

När ska man söka hjälp för sin PMS? 

– När det påverkar livskvaliteten negativt. Om det till exempel går ut över jobbet eller relationer. Man ska inte behöva må dåligt och hamna i konflikter om och om igen på grund av PMS. Det handlar ju om många dagar i ens liv som blir jobbiga om man lider av PMS, eller PMDS som det kallas i svårare fall. 

– När man söker hjälp är det bra att förbereda sig innan genom att skriva dagbok under en eller två månader, så man ser hur problemen ser ut. 

Vad finns det för hjälp att få för sin PMS? 

– Innan man eventuellt börjar med en läkemedelsbehandling, så ska man testa livsstilsförändringar och se om det hjälper. Även om det inte finns tydlig vetenskap bakom, så hjälper ofta insatser som träning, tillräcklig sömn, bra mat och mindre stress. Vad som minskar stress är förstås individuellt, men yoga och övningar i mindfulness hjälper många. Om problemen kvarstår finns läkemedel som tillhör den antidepressiva medicinfamiljen, som stabiliserar humöret. 

Så här kan du lindra PMS-besvär:

  1. TRÄNING. All träning som får dig att må bra sätter fart på kroppens lyckohormoner och kan ha en dämpande effekt vid PMS. Avslappning som yoga eller mindfulness är extra effektivt när du känner att du behöver varva ner.
  2. SÖMN. Sömn är ett undermedel för det mesta och vid PMS är det extra viktigt med tillräcklig återhämtning. Gå och lägg dig lite tidigare om du har möjlighet.
  3. BRA MAT. Ta hand om dig med bra (och god!) mat vid regelbundna tider.

KÄNNER DU IGEN DIG? Kontakta en vårdcentral eller gynekolog om du upplever att din PMS eller PMDS påverkar din vardag och livskvalitet på ett negativt sätt – det finns hjälp att få.

Många menar att PMS blir värre med åren. Varför är det så? 

– PMS kan vara extra jobbigt i 40-årsåldern, vilket beror på att hormonerna svänger mycket uppåt och neråt då. Om du är över 40 och tycker att PMS-besvären blir värre, så kan det också vara klimakterierelaterade symptom som dykt upp. 

– Livsstilsfaktorer spelar också in, om man till exempel är småbarnsförälder så finns ju sällan tid att ligga på soffan och vila, som man annars kanske skulle ha gjort. Dessutom sover man sämre, vilket också påverkar. 

Hur ser framtiden ut för kvinnor som lider av PMS? 

– Tidigare har inställningen varit att ”PMS är något som man får leva med”, forskning om kvinnohälsa är ju generellt eftersatt. Men det pågår en studie om ett nytt läkemedel, som vi inom kvinnomedicin hyser stora förhoppingar om. I nuläget har vi bara en medicin mot PMS, och det är alltid bra med flera alternativ eftersom vi är individer med olika behov.