Hälsotrender vi inte vill ta med till 2014

2013 fick vi se ett antal nya populära hälsotrender. Vissa bra, men andra vill vi helst att de stannar kvar i 2013. Till exempel de här nio:

1. Extrema dieter.

När 5:2 kom efter sommaren var det som om en PR-agent hade planerat hela kuppen. Direkt efter semestern ville många komma i form och vad kunde passa bättre än en helt ny diet, som dessutom verkade enkel. Vissa hoppade på den, andra inte. Men extrem-dieter är inte hållbart menar dietisterna, som istället förespråkar bättre kosthållning varje dag: "Varför frossa i transfetter, tillsatser, socker och snabba kolhydrater –  för att sen tukta sig med fasta och extremt lite kalorier nästa dag? "

2. Testa nytt och hårt.

Hårda träningspass såg vi mycket av 2013. Man skulle träna som militärer, soldater, springa som marathonlöpare och lyfta som tyngdlyftare och testa crossfit. Skaderisken förra året var extremt hög och 2014 hoppas vi blir ett träningsår med mer instruktioner och inte så mycket jag-lyfter-100-kg-med-knäna bara för att man har en vision om att det ska gå. Hej-då ryggskott, hej balanserad träning!

3. Udda pass man inte förstår poängen med.

Året var fyllt av nyheter på alla gym. De måste nästan överträffa sig själva med att komma på coola namn på pass man måste läsa beskrivningen på för att förstå. ShBam? ViPR? Prformance? Vad hände med medel eller spinning?

5. Träna och ta en bild på dig före, under och efter passet.

Det här med att på sociala medier lägga utnär du har tränat, när du ska träna och när du tränar, kommer nog inte att försvinna under 2014. Det kan vara rätt irriterande när man själv aldrig kommer iväg på någon träning alls med ständigt ser alla på Facebook som just sprungit 7 km och ser galet nöjda ut för det. 2013 klistrades alla sociala medier med bilder på magar och rumpor och vi tror att det kommer att bli ännu värre det här året.

6.Överträning.

Det här året har det tränats ovanligt mycket. Folk springer, åker skidor, gympar, går stavgång, yogar, tränar hemma, ja, ALLT. Men det har också diskuterats hur många börjar överträna. På amerikanska crossfitgym har man upptäckt fler och fler fall av njursvikt, som en allvarlig följd av för mycket muskelbyggande. Vi hoppas att nästa år blir ett år med träning vi mår bra av.

7. Mäta allt-appar.

Nog för att en app kan vara bra att ha ibland. Men det här med att mäta allt du gör, äter, sover och tränar, kan bli lite tröttsamt och tar liksom udden av magin på något sätt. Så vi hoppas att 2014 inte blir så mätgalet.

8. Den korta intensiva träningen.

2013 talades som aldrig förr om hur bra det var att träna korta stunder. 7-minuters träningenoch 2,5 minuters träningvar stora snackisar förra året. Allt ska gå fortare och fortare och nästa år hoppas vi på mindre stress helt enkelt.

9. Juice-trenden.

En ganska bra trend, råsaftcentrifugen var årets julklapp, fast ingen vet hur man gör rent den på riktigt, och juice-barer började ploppa upp i städerna. Men juice är också dåligt för tänderna och innehåller mer socker än man tror. Så i år hoppas vi bara orka rengöra råsaftcentrifugen så det räcker med ett glas juice var tredje dag.

Vad tror du blir årets träningstrend?

Du kanske också vill läsa:

De 5 orsakerna till att du borde äta choklad varje dag

22 tecken på att du går på 5:2-dieten

Därför går du ner i vikt med 5:2

29 yogaställningar du inte trodde var möjliga

Bilderna Facebook förbjöd

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!