Genom att regelbundet mäta de markörer som visar hur bra din metabolism fungerar säkerställer du att du får tillgång till den kraft och energi du behöver, säger Ewa Meurk.
Genom att regelbundet mäta de markörer som visar hur bra din metabolism fungerar säkerställer du att du får tillgång till den kraft och energi du behöver, säger Ewa Meurk. Foto: Carl Klingspor

Hälsoingenjören Ewa Meurk: ”Mät dina värden – bli din egen hälsoexpert”

Är du ofta sötsugen? Trött? Har du envisa extrakilon? Det kan vara dina hormoner som är i obalans. Ewa Meurk var överviktig med förhöjt blodsocker. Men med hjälp av vanlig mat fick hon ett nytt liv. Nu vill hon hjälpa andra kvinnor att få bättre koll på sin hälsa. ”Kvinnor ska vara starka, pigga – och mätta”, säger hon.

Som småbarnsmamma i 30-årsåldern klarade sig Ewa Meurk knappt i tjugo minuter utan att stoppa något i munnen eller dricka en Coca-cola light. Hon hade samlat på sig över 30 kilos övervikt och var dränerad på energi. Om någon då hade sagt att hon om några år skulle vakna varje morgon pigg och stark, äta sig mätt utan att gå upp ett kilo och dessutom skriva en bok och föreläsa om hälsa så hade hon aldrig trott att det var sant. Hennes liv präglades av vikt- och träningsångest, dieter och lightprodukter. Hon var överviktig, men undernärd.

– Jag gjorde som många andra, försökte lösa samma problem på samma sätt som jag alltid hade gjort, genom att banta ner mig och sedan gå upp igen. Lite mer för varje gång. Men det löste inget långsiktigt, säger hon. 

Ewa Meurk trodde att hennes övervikt var ett tecken på dålig karaktär. Men hon uppfyllde alla kriterier för att lida av vad som kallas det metabola syndromet. Det metabola syndromet är ett samlingsbegrepp för ett antal faktorer som tillsammans ökar risken för att drabbas av en rad vanliga, och allvarliga, livsstilssjukdomar som hjärt/kärlsjukdomar, typ 2-diabetes, fettlever och även vissa, vanliga cancerformer. Det kan beskrivas som en hormonell obalans och ett förstadium till allvarlig sjukdom. Förekomsten av det metabola syndromet ökar kraftigt i västvärlden.

”Jag gick ner runt 30 kilo i vikt”

– Mina hormoner var i kaos, blodsockret förhöjt och jag var förfettad runt mina inre organ på grund av fel kost och många års bantning, berättar Ewa Meurk.

Hon är civilingenjör i grunden, och det föll sig därför naturligt att börja studera kroppens metabola system på ett problemlösande sätt. Ewa lärde sig vilka hormoner som styr hunger, mättnad, fettförbränning och fettlagring. Sedan började hon förändra sin kost. Dieterna dumpades, till förmån för riktig mat.

– Jag slutade med socker, vetemjöl och processad mat med långa innehållsförteckningar. Istället började jag äta näringsrik, hemlagad mat. 

Och resultatet av kostförändringen lät inte vänta på sig.

– Jag gick ner runt 30 kilo. På tjugo år har jag sedan inte gått upp eller ner mer än något kilo. Min kropp vill väga så här. Och jag har ätit mig mätt varenda dag. Jag har drivit upp och börsnoterat två bolag. Jag har gjort en ”klassiker” och sprungit ett maraton. Jag sover bra och har ett lugnare humör. Jag kan jobba stenhårt och hålla fokus hela tiden.

Idag brinner Ewa för att sprida sin kunskap ut­ifrån ett ingenjörsmässigt tänkesätt – om man förstår hur någonting, i det här fallet kroppen, fungerar så är det lättare att laga det som är trasigt. 

I sin nya bok Bli din egen hälsoingenjör går hon till botten med hur det fungerar.

– Jag vill lära kvinnor att bli sin egen ”hälso­ingenjör” genom att förstå hur de olika hormonella systemen i kroppen hänger ihop, och vilka hälsomarkörer som läkare och forskare anser vara viktiga att hålla koll på. Genom att regelbundet mäta de markörer som visar hur bra din metabolism fungerar säkerställer du att du får tillgång till den kraft och energi du behöver, säger hon.

”Övervikt beror sällan på lathet”

Midjemått, blodtryck och blodsocker är tre viktiga hälsomarkörer som Ewa tycker att alla bör hålla koll på. När hon föreläser på företag runt om i Sverige får alla som vill testa sitt blodsocker. 

– Många människor går omkring med förhöjda blodsockervärden utan att veta om det. Genom att upptäcka det i tid har man goda förutsättningar för att lägga om sin livsstil, börja må bättre och leva friskare, säger Ewa.

Att känna sig trött och ha ett starkt sötsug är vanligt. Många försöker gå ner i vikt men misslyckas om och om igen. Ewa betonar att det sällan handlar om lathet.

– Övervikt och fetma är först och främst hormonellt reglerat. Höga nivåer av ett hormon som heter insulin blockerar fettförbränningen och låga nivåer stimulerar den. Att svälta sig och räkna kalorier är därför kontraproduktivt om du försöker gå ner i vikt, förklarar hon.

För en person med en frisk metabolism fungerar kroppens ämnesomsättning som den ska. Då håller kroppen sig normalviktig, och oftast ganska pigg och frisk. Sötsuget är hanterbart för det mesta. Men med en rubbad metabolism samlar kroppen på sig extra vikt, energin dippar och du blir ofta väldigt sötsugen. Då är det svårt att göra hälsosamma val och att orka motionera och träna – den onda cirkeln är snart ett faktum.

Sedan Ewa förändrade sin livsstil har hon upptäckt träningsglädjen. Foto: MARTIN ENGBERG

Ewa Meurk driver en hälsoklinik där hon möter många kvinnor i karriären som är upptagna med tankar på sin vikt.

– Dessa kvinnor är kompetenta och fantastiska, som roddar familj och karriär. Men de tänker också mycket på mat, vikt, motion, mat, vikt, motion. Det är inte rätt! 

– Vissa klarar knappt att sitta på ett möte i två, tre timmar utan att äta. De blir trötta och håglösa. Samtidigt kommer männen till samma möte. De har ätit en rejäl lunch och har massor av energi, medan kvinnorna sitter och funderar på om de vågar ta av bullarna på bordet eller inte.

Av den anledningen har kost blivit en jämlikhetsfråga för Ewa. 

– När jag slutade äta som jag gjorde tidigare så tog det ett halvår tills jag en dag slog upp mina ögon och kände hur maten jag åt gav mig energi, precis som det är tänkt. Efter det har jag inte vaknat en enda dag med ångest, ont i huvudet eller ont i magen. 

Det händer att Ewa får frågan när hon ska börja ”äta normalt” igen. Att hon tackar nej till semlor och snabba kolhydrater har provocerat många genom åren. Andra ifrågasätter hennes val eftersom hon inte är trådsmal. Men Ewas kropp mår bra numera, hormonerna fungerar som de ska. Hon vill att fler ska landa i att smalhet inte är detsamma som hälsa. Och att vi ska kolla upp våra mått och värden.

– Att säkerställa att energiförsörjningen till alla celler i din kropp fungerar maximalt är det bästa sättet att bygga en stark och frisk kropp och en pigg hjärna. Jag vill se ännu fler drivna kvinnor som lever upp till sin fulla potential – starka, pigga och mätta, säger hon. 

Dina 5 viktiga hälsomarkörer

Vet du hur din kropp mår? Här är fem viktiga saker att ha koll på.

1. Midjemåttet 

Ett bra midjemått hos kvinnor är under 88 cm (102 cm för män). 

Under 80 cm: Bra.
Mellan 80 och 88 cm:
Se upp:Över 88 cm: Hälsorisk (fetma).

Mät så här: Lägg måttbandet vågrätt strax ovanför navelhöjd.

2. Fasteblodsockret 

Ett värde över 6 är tecken på pre-diabetes. 

Mät så här: Många apotek erbjuder blodsockermätning.

3. Blodfetterna 

En förhöjd mängd fett (triglycerider) i blodet är inte bra. De tre triglyceridvärdena ska inte ligga över 1,6.

Mät så här: Genom blodprov hos läkare eller privat nättjänst.

4. Kolesterolvärdet 

Det goda kolesterolet (HDL) ska vara högt (helst över 1,0) och det dåliga (LDL) ska vara så lågt som möjligt. 

Mät så här: Genom blodprov hos läkare eller privat nättjänst.

5. Blodtrycket 

Blodtrycket ska helst inte vara över 120/80.

Mät så här: Hos läkare eller på apotek som erbjuder tjänsten.

Ewas tips för en bättre metabol hälsa:

Med dessa fem enkla tips kan du förändra ditt liv, genom att få mer energi, gå ner i vikt, bli friskare och minska risken för välfärdssjukdomar. 

Ta bort det synliga sockret ur kosten. Minska på de snabba kolhydraterna.

Sluta med lightprodukter. Ät dig mätt på så naturliga livsmedel som möjligt. Välj till exempel fet yoghurt istället för lätt fruktyoghurt.

Ät mer riktig, hemlagad mat och mind­re processad mat med långa innehållsförteckningar.

Träna och rör på dig så att du får mer muskler.

Ät tre gånger om dagen – näringsrika måltider med protein och mycket grönsaker. Sluta med småätandet.

Ewa Meurks bok ”Bli din egen Hälsoingenjör”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + hudvård från Emma S. för bara 199 kr. Köp nu!