Glöm supermat och spa-weekends. Kryp ner under täcket och sov istället. Det är bland det bästa du kan göra för din hälsa!

A

tt du hör någon skryta om sitt stora sömnbehov är inte särskilt vanligt, eller hur? Nej, sömn har länge haft en låg status och förknippats med lathet, kanske till och med svaghet. Framgångsrika människor pratar hellre om hur lite de sover. Men stora studier i Europa, USA och Asien visar att varannan vuxen inte känner sig återhämtad efter en natts sömn. Och sömnbrist kan innebära allvarliga konsekvenser, både på individ- och samhällsnivå.

– Min förhoppning är vi kommer att börja värdera sömnen högre. Min förhoppning är också att människor lär sig hur viktig sömnen är för vakenheten, och hur positiv inverkan sömn har på vårt vakna liv, säger Christian Benedict, docent i neurovetenskap vid Uppsala universitet och sömnforskare.

somnforskare_christian-benedict-

Foto: Staffan Tell

LÄS ÄVEN: Svårt att sova? Sömnforskarens knep som får dig att sova bättre

– Om du inte sover tillräckligt så funkar inte hjärnan lika bra. Stresshanteringen och arbetsminnet försämras och risken för underprestation ökar, vilket på sikt naturligtvis kan få tråkiga konsekvenser, inte minst ekonomiska. Och det är inte bara arbetsrelaterat, taskig sömn innebär också en ökad risk för hälsoproblem, som övervikt, säger Christian Benedict.

Sömnens stora vinster – därför är det så viktigt att sova

Sjukdomsförebyggande
Om du inte sover tillräckligt kan det bidra till att hjärnans celler inte kan tvättas från restprodukter som bildats under dagen, till exempel proteinet beta-amyloid som kopplas till insjuknande i Alzheimers sjukdom. Sömn är också cancerförebyggande, sömnen aktiverar nämligen kroppsegna ”poliser” som letar efter skadliga inkräktare i kroppen. Bland annat undersöker de kroppens celler för att upptäcka eventuella fel. När du inte sover bra blir poliserna mindre aktiva och sämre på att hitta och städa bort cancercellerna.

Känsloreglerande
Sömnen verkar ha en förmåga att avdramatisera jobbiga, emotionella saker som vi upplevt under dagen. Forskning har visat att hjärnans känslocentrum är mindre aktivt efter sömn, medan förnuftscentrum då är mer aktivt. Hos människor som inte fått sova är däremot känslocentrum mer aktivt, medan man inte såg någon ökning i förnuftscentrum. Studien hintar om att sömn är viktigt för att dämpa starka känsloupplevelser.

Problemlösande
Det ligger mycket i den där gamla klyschan om att ”sova på saken”. Om du har ett problem är det bra att ersätta funderingarna med en god natts sömn. Och det beror inte bara på att du är utvilad när du vaknar, hjärnan jobbar med att hitta lösningar medan du sover.

Viktbalanserande 
Ämnesomsättningen blir långsammare vid otillräcklig sömn. Hjärnans hungercentrum påverkas, liksom blodsockerbalansen. Sover du bra blir du mindre godissugen och du ökar dina förutsättningar för att göra bra matval.


LÄS ÄVEN:

Svårt att sova? Sömnforskarens knep som får dig att sova bättre
• Ny svensk studie: Selfies är inte alls självupptaget (tvärtom faktiskt!)
• Svårt att lägga ner mobilen? Hjärnforskaren om hur vår hjärna ”hackas”