Går det att bli sockerfri på 3 veckor? amelias hälsoredaktör testar!

Foto: Carl Klingspor, privat

Rensa bort allt socker och ditt liv blir fantastiskt" - du har hört det förr. Du vet hur svårt det är. Men du behöver inte göra en total sockersanering för att märka skillnad. amelias hälsoredaktör Karin Nordin har testat en sockerdetox light.

Ämnen i artikel:

Jag älskar socker. Socker som i vitt, fluffigt bröd (Hönö-kaka!), socker som i pasta och socker som i smågodis. Jag har inte ens försökt att sluta, eftersom det söta är en stor glädjekälla för mig. Så jag har obekymrat ätit mitt socker, utan dåligt samvete eller hälsoproblem.

Under min graviditet hade jag dock blodsockervärden som låg på gränsen vid ett par besök hos barnmorskan, vilket fick mig att fundera över min sockerkonsumtion ur ett hälsoperspektiv. Dessutom har jag haft fler hål i tänderna än de flesta jag känner. Och att en hög sockerkonsumtion kan kopplas till många tråkigheter, som sjukdomar och för tidigt åldrande hy, är det knappast någon som ifrågasätter.

Anki Sundin.

– På befolkningsnivå äter vi för mycket socker i Sverige. Det är helt klart en hälsofara att konsumera för mycket, eftersom socker bidrar med mycket energi men ingen näring, säger Anki Sundin, näringsfysiolog.

Alltmer forskning tydliggör dessutom kopplingen mellan en sund tarmflora och en god hälsa, och medan fibrer och grönt göder de goda tarmbakterierna, som håller oss friska, så göder socker de elaka bakterierna, som kan göra oss sjuka.

Det är en stark motivationsfaktor för mig, när jag bestämmer mig för att sålla mig till skaran av sockerskeptiker.

LÄS OCKSÅ: PT-Fia: 10 saker din kropp kan försöka säga dig

Näringsexperten: "Min inställning är inte att vi behöver sluta med socker helt"

Men en regelrätt sockerdetox som utesluter kolhydrater i alla former intresserar inte mig. Jag behöver mina kolisar för att må bra! Anki Sundin uppmuntrar också till en nyanserad och rimlig syn på det söta.

– Att juice och läsk har ungefär samma kolhydratinnehåll har en del tolkat som att dessa produkter är jämförbara, men jag menar att juice har många näringsmässiga fördelar, och dricker man varianter som fortfarande innehåller en del av fruktköttet så blir det lite mer kostfiber också.

Anki tycker absolut att en chokladkaka då och då får plats i en sund livsstil. Godis ibland är okej. Pasta? Inga problem.

– Min inställning är inte att vi behöver sluta med socker helt, utan snarare att vi gott kan dra ner lite på det till fördel för bättre livsmedel, säger hon.

För att bli av med mitt sötsug, som accelererat under den senaste tiden, så bestämmer jag mig för att försöka avstå helt från uppenbara sockerbomber under tre veckors tid

Jag är av samma uppfattning. Antisocker-aktivism är inte min grej. Jag ogillar matförbud. Men för att bli av med mitt sötsug, som accelererat under den senaste tiden, så bestämmer jag mig för att försöka avstå helt från uppenbara sockerbomber under tre veckors tid. Jag ska även minska rejält på dolt socker i form av vit pasta och vitt bröd. För mig innebär det absolut en utmaning, men jag är motiverad, med en bättre tarmflora och tandhälsa som målbild. Kanske får jag finare hy också?

LÄS OCKSÅ: Är det hälsosamt att fasta i perioder? Experten om 16:8-metoden

 

Sockerdetox light - ät så här:

TID: Under 21 dagar avstår du från sötade livsmedel och snabba kolhydrater i största möjliga mån.

MINDRE AV: Avstå sockerbomber som godis, glass, läsk och liknande. Uteslut sockersötade produkter, som söta pålägg, fruktyoghurt och färdigmat. Ersätt snabba kolhydrater med långsamma, som fullkornspasta istället för vit, råris istället för vanligt och grovt bröd istället för vitt.

MER AV: Grönsaker, bra fett och protein.

Och sedan?

När tre veckor passerat har ditt sötsug minskat. Kanske upplever du också andra hälsoeffekter, som mer energi. Du som vill tappa extrakilon kommer att märka resultat. Chansen är stor att du vill fortsätta din nya livsstil.

 

5 hälsovinster

1. Du "rensar" ditt smaksinne och lär dig njuta av andra smaker än de söta. Efter några veckor uppskattar du naturella, naturliga smaker.

2. Du får i dig mer näring.

3. Du kan gå ner i vikt.

4. Du får en mer balanserad energinivå, tack vare mindre blodsockersvängningar.

5. Du stärker immunförsvaret. Enkelt förklarat: Medan fibrer och grönt göder de goda tarmbakterierna, som håller oss friska, så göder socker de elaka bakterierna, som kan göra oss sjuka.

 

Karins dagbok! Min vecka (nästan!) utan socker

Foto: Privat

MÅNDAG: Hej då, Hönö-kaka!

I affären passerar jag brödhyllan med varukorgen full av nyttigheter som grönkål, mangold, blåbär, avokado och havregryn. Jag känner mig peppad och nästan pinsamt fräsch. På kvällen längtar jag efter den fylliga, franska chokladmousse som man kan köpa på Ica två minuter bort och som jag tagit för vana att äta som dessert ett par gånger i veckan. Men jag avstår, det vore ju bara för olyckligt att kapitulera för sötsuget redan första dagen.

 

TISDAG: Frukostsmoothie

Jag tycker mest om vitt bröd, eller mörkt av den typ som är rikt på socker (i form av mörk sirap), så jag kan lika gärna avstå morgonmackan. Men jag dricker en stärkande frukostsmoothie och längtar efter konsistensen hos en färsk Hönö-kaka. Eller rostat Polarbröd. Jag avrundar med ett ägg, men utan kaviar (sockerfälla!) och vitt bröd så är det trist.

 

ONSDAG: Fullkornspasta

På jobbet berättar jag ivrigt om hur pigg jag känner mig, för energinivån är på topp. Men min skeptiska sida frågar om det verkligen kan ha med sockerdetoxen att göra? Är det möjligt att känna skillnad redan nu? Jag bedyrar att jag kommer att klara min detox, men jag ser på mina kollegor att de tvivlar.

På kvällen längtar jag efter min favoritpasta, med penne, grädde, Saint Agur-ost, oliver och basilika. Jag lagar den, men med fullkornspenne. Dränkt i sås smakar det faktiskt lika ljuvligt som vanligt.

 

Foto: Privat

TORSDAG: Chokladkrasch

En chokladask har landat på jobbet och alla kretsar runt den. Alla utom jag. I vanliga fall är jag den som först dyker ner i det undre lagret, men nu smakar jag inte en enda bit. Jag vill inte väcka mitt slumrande sötsug. Framåt eftermiddagen, efter en asketisk lunch (rawfood-sallad) händer dock något. Som på autopilot börjar jagplocka ur asken. Jag äter minst 15 bitar - bitar som smakar godare än någonsin. Ingen blir förvånad.

 

FREDAG: Botar suget med ost

Helgen närmar sig och jag längtar efter att krascha i soffan med vin och choklad när min ettåriga dotter somnat på kvällen. Eftersom vin innehåller mycket socker, och alkohol ju inte direkt är en känd hälsofrämjare, så har jag valt att avstå helt under den här 21-dagarsperioden. Istället blir det några bitar gruyère, det är ett alldeles utmärkt substitut.

 

TRE VECKOR SENARE: Jag har noll sötsug!

Jag ska vara helt ärlig: Jag har ätit mer socker än planerat under min detoxperiod. En liten påse smågodis, en bulle, några chokladbitar.

Men - för att vara jag har sockerkonsumtionen varit sparsam. Inget vitt bröd. Inga pastaberg. Ingen glass. I början kickade suget in ganska ofta. Jag gav efter ibland, men fortsatte att äta bra, med mycket grönsaker och protein. Jag lät bli bullarna och godiset i största möjliga mån och nu, under sista veckan, känner jag nästintill noll sötsug. Jag känner mig pigg, och har jag inte fått lite mer glow i huden också? Men jag lovar att inte bli en antisockeraktivist som skyller precis allt ont i världen på sockret. Och jag har inte ätit Hönö-kaka för sista gången, det vore ju bara för sorgligt.

 

LÄS OCKSÅ: 5:2-dieten som funkar - testa våra kickstartsrecept

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!