Läsaren Emmy behöver gå ner i vikt av hälsoskäl. Hon undrar om promenader på fastande mage ger bättre effekt – amelias expert PT-Fia ger svar!

”Jag behöver gå ner i vikt av hälsoskäl. Har hört att det bästa man kan göra då är att gå morgonpromenader på tom mage. Stämmer det och vad mer kan man göra?” /Emmy


Svar: Det verkar stämma att det är positivt att gå morgonpromenader före frukost. En del studier pekar på att man förbränner mer om man tränar innan man ätit.

Jag vill även uppmuntra dig att testa styrketräning. Ju mer muskelmassa du har, desto högre förbränning får du. Både styrke- och konditionsträning är alltså bra för att gå ner i vikt.

Hela vår livsstil vårt välmående och vår vikt.

Läs också: ”Jag vill gå ner i vikt – men är maten eller träningen viktigast att fokusera på?”

Sedan kan du försöka förbättra livsstilen som helhet. Enkelt sagt handlar det om att röra på sig och fylla på med bra näring via maten. Ur ett större perspektiv påverkar hela vår livsstil vårt välmående och vår vikt. Det spelar inte så stor roll att vi äter supernyttigt om vi samtidigt är sönderstressade, sover dåligt, dricker alkohol flera gånger i veckan och hatar vår kropp.

Ge dig själv tid, för det tar tid. Sov så många timmar som du behöver för att känna dig pigg och rör på dig så mycket du kan i vardagen. Drick mindre alkohol, minska på sockret och hitta en träningsrutin som fungerar, så är du på god väg.

Kram, PT-Fia


Sofia ”PT-Fia” Ståhl är hälsoinspiratör, personlig tränare, kostrådgivare och bloggare. Hon brinner för att hjälpa andra att må bra. Har du en fråga om hälsa eller träning? Mejla: fraga.ptn@amelia.se