Få platt mage på tre veckor

Påbaratreveckormärkerduskillnad.Duärrakryggad,utstrålarstyrkaoch - javisst dinmageärplattare.ameliasptLeilaSöderholmgerdigkostråden, hållningsövningarna ochdetkomplettaträningsprogrammetförenstarkmage. Psst!Hurdurördigivardagenkanbliensuccé!

1. Välj mat för din mage

Det är inte ovanligt att ha en mage som svullnar efter måltider, och för att få en plattare mage gäller det att hitta vilka livsmedel eller kombinationer av olika livsmedel som får din mage att svullna.

- En del magar reagerar på lök, kål, bönor, baljväxter och vitlök. Andra är känsliga för mjölkprodukter eller gluten. Kolsyrade drycker, rött vin, tuggummi och halstabletter med sötningsmedel är andra faktorer som kan få din mage att reagera.

- Råg, korn, vete och havre kan ge trög och svullen mage. Prova att göra en gröt på bovete, fullkornsris, quinoa och hirs som är snälla mot känsliga tarmar.

- Dryck till maten kan också få vissa livsmedel att bilda gaser. Många vittnar om att då de dricker sin vätska innan maten så får de inte samma problem med svullnad.

- Mat eller kosttillskott som innehåller levande bakteriekulter, probiotika, kan också hjälpa.

Det finns ett samband mellan stress och svullen mage, visar studier, en stressad person sover sämre och äter oftast inte regelbundet. Att småäta kan orsaka svullen mage.

Gör så här: Skriv matdagbok och uteslut några livsmedel för att se hur din mage reagerar.

2. Jobba på hållningen

Hållningen är viktig inte minst när vi vill hålla oss skadefria. En ond nacke kan i själva verket komma från för svaga magmuskler. Genom att jobba med att förlänga dig själv – tänka på att sträcka på kroppen och armar och ben – får du bålen att aktiveras helt naturligt i vardagen. Titta på en balettdansös, hon förlänger hela kroppen och aktiverar sin magmuskulatur bara genom att ha en korrekt hållning. För att få en bra hållning ska du prova att ha en bok på huvudet, då sträcker du automatiskt på kroppen och får en bra hållning.

Hållningen hänger ihop med eventuell putmage, också. Om du har en stor svank putar magen mycket mer. Svank är något naturligt, men genom att alltid ha en lätt anspänning i bålmuskulaturen så putar inte magen på samma sätt. Prova själv genom att puta med rumpan och svanka, se i spegeln vad som händer, magen putar rejält! Låtsas sedan att du har en svans som du drar fram mellan benen, dra i svansen och låt bäckenet följa med, plötslig blir magen mycket plattare.

Sammanfattning: Genom att ha en lätt anspänning i magen och trycka fram höften minskar du svanken. Tänk dig att höften och revbenen strävar mot varandra. Öva på att svanka och minimera svanken för att hitta muskelkontakten.

Tre bra hållningsövningar:

Svansenmellanbenen

Låtsas att du har en svans. Dra in svansen mellan benen och dra i den. Skjut höften framåt.

Ryggenmotväggen

Ställ dig mot en vägg och tryck ländryggen mot väggen. Flytta ut fötterna en halvmeter från väggen och vandra långsamt med små steg in mot väggen. Försök att hålla din ländrygg mot väggen genom att spänna magen.

Armpressmotlåren

En bra övning och ett sätt att hitta dina inre magmuskler. Pressa armarna och händerna mot dina lår så hårt du kan. Känn hur magen jobbar. Håll övningen så länge du orkar.

Tre maglyft i vardagen:

Borstatändernapåettben

Passa på att träna din inre kärna när du borstar tänderna. Spänn magen och skjut fram höften. Lyft ett ben och håll balansen när du borstar. Fot och knäleder är också med och jobbar.

Tanågoturhyllan

Utan att du tänker på det så kopplas magmusklerna in när du sträcker dig upp efter något. Sträck dig upp på det här sättet några gånger per dag så håller du bålmuskulaturen igång.

Diskapåettben

Tänk dig lång och ståtlig, dra in magen och lyft ett ben. Nu jobbar dina magmuskler och hela bålen helt gratis.

LÄS OCKSÅ:Bli av med putmagen med dessa magövningar

Träningsprogram för platt mage - här är Leilas bästa övningar

Grundtänket: 100 situps om dagen kommer inte att ge dig en platt mage! Det går inte att punktförbränna fett på ett ställe. För att få fram magmusklerna och göra dem synliga gäller det att förbränna, förbränna och förbränna! Det bästa är att kombinera ett högintensivt pass med ett kortare magpass där du väljer fyra övningar att göra per gång.

Intervallpasset:

Det som bränner allra bäst är högintensiv intervallträning. Det är inte så avancerat som det låter. 

Gör så här: Oavsett om du går, cyklar, simmar eller springer så ökar du hastigheten så mycket du orkar under 1 minut, saktar ner i 2 minuter för att upprepa intervallen igen, 6 gånger totalt. Använd backar, tung ryggsäck och byt konditionsform för att maximera din förbränning. Variera din träning så mycket du kan. Korta intensiva pass med hög intensitet gör att din förbränning ökar och håller sig förhöjd i många timmar efter träningspasset. Jobba hårt och intensivt så ska du se att resultaten kommer.

Magövningar:

Klicka på något av Leilas populära blogginlägg här nedan där hon förklarar och visar i bilder varje övning. Variera din träning varje gång.

Platt mage

Platt mage 2

Platt mage med rotation

Platt mage med plankan

Leilas bästa övningar för platt mage

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu: 6 nr av amelia + aktivitetsklocka för 199 kr. Köp nu!