Diet-guide 2013 - kollen på hälsomaten

Fo¨rr la°g fokus pa° fa¨rre kilon. Nu lovar dieterna att go¨ra dig frisk och pigg. amelia har ga°tt igenom na°gra av alternativen.

1. LCHF

Beskrivning: Lite kolhydrater, mycket fett (low carb, high fat). 

Hur kan kroppen gynnas: Enligt LCHF-anha¨ngarna fifinns underso¨kningar som visar att blodsockret stabiliseras. Dieten ska ocksa° o¨ka fettfo¨rbra¨nningen och ger en lugnare mage, mindre so¨tsug och ba¨ttre blodtryck och kolesterolva¨rden. 

Passar dig som: Vill testa en strikt diet fo¨r att ga° ner i vikt snabbt och bli av med sockersuget. 

Undvik om: Du inte vill utesluta kolhydrater och ha°lla pa° med dieten en la¨ngre tid fo¨r besta°ende resultat. Du a¨r ra¨dd fo¨r fett eller riskerna med att a¨ta mycket ko¨tt.

Dietisten Annas kommentar:
”Positivt med den ha¨r dieten a¨r att de som anva¨n- der den ka¨nner ma¨ttnadska¨nsla. Men den har en fo¨r ho¨g andel fett och ko¨tt. Fo¨r mycket ko¨tt i kosten har kopplats till fo¨r tidig do¨d och hja¨rt- och ka¨rlsjukdomar. Jag a¨r kritisk till helhetsperspektivet av den ha¨r dieten.”

2. Stena°lderskost

Beskrivning: Baserad pa° viltko¨tt, fisk, rotfrukter, no¨tter, ba¨r och frukt. 

Hur kan kroppen gynnas: Det sa¨gs att stena°lderskost hja¨lper kroppen att undvika hja¨rt- och ka¨rlsjukdomar. Blodtrycket stabiliseras och risken fo¨r a°derfo¨rkalkning minskar. Flera anha¨ngare sa¨ger att den kan lindra autoimmuna sjukdomar som ms, glutenintolerans, reumatism och psoriasis. 

Passar dig som: Vill ha en diet som ga°r att anpassa efter dina behov. Vill du a¨ta lite kolhydrater ga°r det, men beho¨ver du kolhydrater i din kost kan du a¨ta mycket rotfrukter, exempelvis. 

Undvik om: Du inte vill utesluta mejeri- och sa¨desslagsprodukter. 

Dietisten Annas kommentar: ”Den ha¨r dieten a¨r relativt sund, den inneha°ller bra och nyttiga ra°varor. Men a¨ven ha¨r tycker jag att andelen ko¨tt kan bli lite fo¨r ho¨g. Det a¨r omodernt sett i ett ha¨lso- och miljo¨perspektiv.”

3. Levande fo¨da (raw food)

Beskrivning: Helvegetarisk och oupphettad kost.

Hur kan kroppen gynnas:
Dieten ska rensa ut gifter och sta¨rka immunfo¨rsvaret. Den sa¨gs ha positiv inverkan pa° ma°nga olika sjukdo- mar, da¨ribland: diabetes 2, ho¨gt blodtryck, ho¨gt kolesterol, o¨vervikt, eksem, impotens, allergier, muskel- och ledva¨rk.

Passar dig som:
Vill a¨ndra din kostha°llning ordentligt, leva strikt efter den och ha bra koll pa° vad ra°varor inneha°ller.

Undvik om:
Du inte a¨r beredd att undvika ko¨tt och leva efter va¨ldigt ha°rda matregler.

Dietisten Annas kommentar: ”Den ha¨r dieten tycker jag att man kan inspireras av. Det finns ma°nga bra ra°varor men den a¨r va¨ldigt strikt och tuff att leva efter. Man ma°ste vara en pa°la¨st konsument fo¨r att se till att man fa°r i sig allt man beho¨ver, exempelvis omega3, kalcium och ja¨rn.”

4. Isodieten

Beskrivning: 33% protein, 33% fett, 33% kolhydrater, med ho¨gkvalitativa ra°varor med la°gt GI och sparsamt med ma¨ttade fetter.

Hur kan kroppen gynnas: Dieten a¨r glutenfri och fo¨rebygger da¨rmed magproblem, ledbesva¨r och eksem. Den ska ocksa° vara la¨mplig fo¨r personer med, eller som ligger i riskzonen fo¨r, diabetes. Man a¨ter kolhydrater med la°gt GI och man fa°r i sig exakt lika mycket kolhydrater vid varje ma°ltid, vilket underla¨ttar att ha°lla blodsockret pa° en ja¨mn niva° och sta¨lla in insulinniva°er.

Passar dig som: Tycker att LCHF a¨r fo¨r extremt men a¨nda° vill ko¨ra pa° en diet med lite kolhydrater och a¨r ka¨nslig fo¨r gluten. Undvik om: Du inte tror att du orkar bibeha°lla den nya kostha°llningen hela livet fo¨r att beha°lla vikten.

Dietisten Annas kommentar: ”Den ha¨r dieten a¨r intressant. Den fokuserar mycket pa° kvalitativa ra°varor och a¨r en lightvariant av LCHF. Men den inneha°ller ocksa° en fo¨r ho¨g andel ko¨tt sett till vad man rekommenderar.”

5. PMS-dieten

Beskrivning: Pa°ga°r i fyra veckor. Mycket kalcium och d-vitamin, minst fem ma°l om dagen, ingen snabbmat, inga so¨tsaker.

Exempel pa° tilla°ten mat:
frukt, gro¨nsaker, lax, kyckling, a¨gg, fullkornspasta.

Hur kan kroppen gynnas: Det a¨r som namnet avslo¨jar en diet som ska lindra PMS-besva¨r. Genom att a¨ta ofta och regelbundet ha°ller man blodsockerniva°n stabil och da° ska a¨ven humo¨ret ha°llas i styr. Av den anledningen undviker man ocksa° snabbmat och so¨tsaker. Sedan inneha°ller dieten mycket d-vitamin och kalcium som sa¨gs lindra PMS-besva¨r.

Passar dig som: Har stora besva¨r vid PMS. 

Undvik om: Du inte ka¨nner att du kan avsta° so¨tsaker under den va¨rsta PMS-perioden.

Dietisten Annas kommentar: ”Det a¨r intressant med en diet skra¨ddarsydd fo¨r kvinnor. Den rekommenderar bra mat, och att a¨ta regelbundet a¨r na°got som jag tycker ga¨ller fo¨r hela befolkningen.”

BONUSTIPS! En fo¨rklaring till ett sto¨rre so¨tsug vid PMS a¨r o¨kat energibehov. Om man ser till att a¨ta lite sto¨rre portioner dagarna info¨r mensen kan man fo¨rebygga sockersuget.

6. Blodgrupps-dieten

Beskrivning: Under dieten a¨ter man livsmedel efter sin blodgrupp, det sa° kallade ABO-systemet, som lanserats av naturla¨karen Peter D’Adamo. Exempelvis sa¨gs blodgrupp A vara ”jordbrukare” och bo¨r a¨ta mycket gro¨nsaker och undvika ko¨tt, blod- grupp B a¨r da¨remot ”nomader” med ett mer flexibelt matsma¨ltningssystem.

Hur kan kroppen gynnas: Genom att a¨ta mat enligt sin blodgrupp sa¨gs immunfo¨rsvaret fo¨rba¨ttras. Blodet ska ocksa° flyta la¨ttare i a°drorna och dieten kan vara till hja¨lp vid olika hja¨rtproblem. 

Passar dig som: Va°gar testa en diet som inte a¨r allt fo¨r bepro¨vad och som tror pa° att blodgruppen har en koppling till kostha°llningen. 

Undvik om: Du vill ha ett mer bepro¨vat dietalternativ. 

Dietisten Annas kommentar: ”Det finns inga bela¨gg fo¨r resultatet av den ha¨r dieten. Hypotetiskt a¨r det ja¨tteintressant att skra¨ddarsy dieter efter varje individ. Men att det skulle vara bra att go¨ra det efter blodgrupper finns det inga vetenskapliga bela¨gg fo¨r.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!