5:2-dieten går ut på att man drastiskt drar ner på kalorierna genom att fasta två dagar i veckan. De andra fem dagarna äter man som vanligt.  

5:2-dieten påstås vara cancerskyddande. Enligt reklamen minskar dieten den insulinliknande tillväxtfaktorn IGF-1, som är en förutsättning för att cancer ska kunna utvecklas. 5:2 sägs dessutom sänka insulinnivån, blodfetterna, blodsockret och blodtrycket.

5:2-dieten är enkel och går ut på att man drastiskt drar ner på kalorierna genom att fasta två dagar i veckan, så kallad periodisk fasta. De andra fem dagarna äter man som vanligt.

5:2-dieten är en effektiv och hälsosam metod att gå ner i vikt. Förutom en viktminskning på grund av minskat kaloriintag finns det hälsosamma fördelar som att blodsockret stabiliseras, blodtrycket och kolesterolvärden går ner och risken för alzheimer kan minska av periodisk fasta.

Äter du enligt 5.2 så behöver du inte tänka på vad du äter, utan bara hålla den periodiska fastan, vilket gör att 5:2 är en mer allsidig diet än vissa andra populära dieter. Dessutom gör fasta att cellerna stressas till att ställa in sig på reparation eller förnyelse istället för att byggas upp, och blir då bättre på att ta hand om sjukdomar. Insulinproduktionen går ner, vilket gör att man då lagrar mindre fett

5:2-dieten lanseras av Michael Mosley

Michael Mosley, född den 22 mars 1957, är en brittisk journalist, läkare, producent och programledare. Han är mest känd som programledare för BBC-serien Inside the Human Body där han undersöker senaste rönen inom träning, kost och livshållning. Han fick stor uppmärksamhet när han gjorde tv-dokumentären Eat, fast, and live longer som visades i SVT:s Vetenskapens värld i slutet av mars 2013. Mosley ville ta reda på hur fasta kan förlänga livet och ge positiva effekter på de riskfaktorer som orsakar hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och cancer. Resultatet blev boken Fast diet, på svenska 5:2-dieten.