Därför ska du använda solskydd – hellre för mycket än för lite

Foto: Getty Images/iStockphoto / This content is subject

Solen är ljuvlig, men också farlig. Så hur skyddar du dig bäst?

Vi nordbor, som stora delar av året lever i mörker är extra känsliga för solens strålar. Ändå använder bara 4 av 10 svenskar regelbundet solskydd, enligt Apotek hjärtats undersökning.

LÄS OCKSÅ: Sola säkert – så blir du vackert brun utan att bränna dig

Kanske för att det florerar så många myter och konstiga föreställningar, som att man inte blir brun om man smörjer sig med solkräm.

Det stämmer inte. Alls. Så ge dig själv en daglig dos smörj, och snåla inte med krämen. Du behöver applicera minst en tesked i ansiktet och en matsked över kroppen varannan timme. Och badar du, så låt dig inte luras av begreppet "vattenresistent". Varje dopp ger ett försvagat skydd.

– Använder du solsprej är det svårt att hålla koll på hur mycket du applicerat, så spreja hellre en gång för mycket än en gång för lite, säger Acos solskyddsforskare Coralie Gay.

Om du trots allt bränner dig ska du vara extra noga med att skydda de partierna i fortsättningen. För även om solskadan inte syns så kommer den alltid att finnas där. Var rädd om dig!

LÄS OCKSÅ: 11 vanliga misstag vi gör när vi smörjer oss med solskyddsfaktor

Vilka strålar gör vad?

SPF är en förkortning för sun protection factor och är ett mått på hur väl ditt solskydd skyddar dig från UVB-strålar (den typ av strålning som orsakar solbränna).

UVA-strålar gör att du blir så där härligt brun, men gör också att huden åldras fortare. UVA-strålarna kan också tränga igenom moln och glas, och tränger djupare ner i huden vilket kan orsaka skador på hudens kollagen och elasticitet. Hej rynkor!

UVB-strålar verkar ytligt på huden och orsakar rodnad, bränna och pigmentfläckar men ger oss också vitamin D. Vi behöver exponeras för sol för att få vitamin D, men vi vill förstås undvika bränna, åldrande och hudförändringar.

PA är ett japansk/koreanskt system som visar hur skyddad du är från UVA-strålar. I systemet finns PA , PA eller PA eller mer. Ju fler plus, desto högre skydd mot UVA-strålar. Men säkrast är alltså att köpa solskydd som är märkt att det skyddar mot både UVA- och UVB-strålar.

Så funkar SPF-skalan

Lågt skydd: spf 6-10.

Medelskydd: spf 15-25.

Högt skydd: spf 30-50.

Mycket högt skydd: spf 50 .

Spf 15: Skyddar mot 93 % av UVB-strålar.

Spf 30: Skyddar mot 97 % av UVB-strålar.

Spf 50: Skyddar mot 98 % av UVB-strålar.

LÄS OCKSÅ: 7 bästa solkrämerna för ansiktet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!