Foto: AntonioGuillem

Därför mår du bättre om du kopplar ner – våga testa digital detox!

Kim Kardashian gör det. Zara Larsson likaså. Digital detox ligger i tiden – och vi har allt att vinna på att tillbringa mer tid offline.

För tio år sedan var ordet detox synonymt med rawfood. Nu pratar man om en ny sorts avgiftning, nämligen den digitala.

Att stänga sitt facebookkonto eller låta bli instagram har blivit ett populärt ställningstagande. Men varför pratar alla om digital detox just nu?

Kanske är det på grund av superkändisar som realitystjärnan Kim Kardashian West,

Filmstjärnan Emma Stone och artisten Zara Larsson, som alla har tagit en paus eller försvunnit från sociala plattformar de senaste åren.

Men fenomenet är mer än en kändistrend. Forskning visar på baksidorna av att vara ständigt uppkopplad: ökad risk för depression, stress och ångest. Dålig hållning till följd av skärmtid. Sömnproblem, eftersom hjärnan inte kan varva ner när mobilen följer med i sängen. Trafikolyckor, när sociala medier distraherat under körningen. Försämrad koncentrationsförmåga. Brist på närhet i relationer, när för mycket fokus hamnar på skärmen.

Vi är många som känner på oss att det ständiga flödet av tjusiga frukostbrickor och vänners semesterbilder inte får oss att må bättre.

Tvärtom. Ändå kan vi inte riktigt sluta.

Den genomsnittliga smartphone-användaren kollar mobilen över 200 gånger om dagen, alltså ungefär var tionde minut.

– Mobilen har blivit den nya cigaretten. Vi plockar upp den så fort vi har tråkigt eller känner oss ängsliga, säger författaren och terapeuten Patrik Wincent, som driver Internetakuten och föreläser om det växande problemet digital stress och skärmmissbruk.

Patrik Wincent menar att vi börjat storkonsumera ny teknik utan att ifrågasätta konsekvenserna.

– Vi har samma kropp, hjärna och nervsystem idag som vi hade på stenåldern. Vi är inte skapta för att hantera den här nya digitala miljön, säger han.

Men även om mycket tyder på att vi mår bättre när vi är mer offline så finns det mindre radikala vägar att gå än att låsa in mobilen och stänga av sitt wifi.

– Allt handlar om balans. Vi behöver hitta ett förhållningssätt som är sunt.

LÄS OCKSÅ: Läkare: Kvinnor borde lägga sig på soffan och slappa efter jobbet

Gör en veckas digital detox

Den här utmaningen kan bli början på en sundare relation till sociala medier – och på köpet får du mer tid över till annat. Win–win!

Måndag

Detoxa din inbox och dina sociala flöden. Sluta följa människor som inte är dina riktiga vänner. Avbeställ oönskade nyhetsbrev. Ta bort program och appar som du inte använder.

Tisdag

Stäng av alla notiser och pushmeddelanden på datorn och i mobilen.

Onsdag

Motstå frestelsen att kolla mejl och sociala medier direkt när du vaknat på morgonen. Vill du göra det enkelt för dig själv, ta tillfälligt bort apparna från mobilen.

Torsdag

Rör inte mobiltelefonen senare än en timme före läggdags och låt den ligga på laddning utanför sovrummet under natten.

Fredag

Klarar du en mobilfri utekväll? Gå ut och ät middag eller häng med vänner. Lämna mobiltelefonen hemma.

Lördag

Låt hela dagen gå utan att du tittar på eller uppdaterar dina sociala medie-konton.

Söndag

Ha mobilen avstängd hela dagen. (Jo, du klarar det!)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!