Därför är du alltid kall om händerna – det här kan vara orsaken

Är du alltid kall om händerna? Det kan finnas en anledning till att du har svårt att få upp värmen i dina fingrar och resten av handen. Men det är troligtvis inte som du tror.

Kalla händer är inte roligt. Visst, de flesta fryser om fingrarna på vintern och under sen höst, men för vissa är det något ihållande som varken hjälper med vantar eller att hålla händerna i fickorna. Att konstant gå runt och gnugga händerna mot varandra i hopp om att fingrarna ska mjukas upp och bli varma är bara jobbigt. Det är heller inte speciellt roligt att vara så frusen att fingrarna är stela och svåra att böja.

Orsaken till kalla händer

Men visste du att anledningen till dina kalla händer inte handlar om just... händerna? I en intervju med Good Housekeeping berättar massörenPolly Stevens att du istället kan ha dina stela och spända axlar att skylla på.

Foto: iStock

– Även om det finns flera möjliga orsaker bakom ständigt kalla händer så kan en av dessa kan vara spänningar i axlarna, något som oftast är mer vanligt hos dem som arbetar framför datorn under för lång tid, säger hon till Good Housekeeping.

– Spänningarna i axelpartier kan orsaka ett lättare tryck i armhålans muskler som i sin tur kan bromsa blodflödet från arm till hand som kan orsaka kalla händer. 

Fem tips för att lindra smärtan.

Gå alltid till en läkare om du har dålig cirkulation och/eller alltid har problem med kalla händer.

Uppsök en naprapat eller kiropraktor som kan hjälpa dig reda ut din rygg och nacke.

Massage kan alltid vara skönt om du är spänd i rygg och leder. Även om det inte hjälper mot dina kalla händer så kan det lösa upp hårda knutor i ryggen och verka avslappnande.

Ett varmt bad med itappat badsalt kan också verka mot stress och få dig att slappna av i hela kroppen.

Att stretcha titt som tätt är också ett bra sätt att lindra smärta i nacke och rygg.

Tre tips att ta hand rygg och nacke (och resten av kroppen).

1. Rör på dig mer. För mycket stillasittande resulterar i stela leder och öm kropp. Varför inte ta trapporna istället för hissen, gå till jobbet eller ta en lunchpromenad ute i solen?

2. Stressa mindre. Stress är inte bra för varken kropp eller själ och är en starkt bidragande faktor till spänningar och kroniska problem. Är du stressad gnisslar du dessutom oftare tänder på natten, vilket kan ge käkleds­problem och sedan huvudvärk och spänningar i nacken.

3. Lär dig slappna av för bättre nattsömn. Sover du dåligt så påverkar det inte bara ditt humör utan också kroppen. Försök slappna av, lyssna på avslappningsband eller lägg dig ner i soffan med en god bok istället för att fästa blicken mot tv-skärmen.

Vill du se mer sånt här? Gör som 20 000 andra ochfölj amelia på Facebook!

Vill du lära dig mer? Då kanske de här artiklarna kan intressera dig.

"On fleek", "FOMO", "SMH" – har du koll på de nya tonårsförkortningarna?

Alla pratar om popstjärnan Kesha – men vad är det som egentligen har hänt?

16 bevis på att barn är smartast – se roligaste provsvaren någonsin

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av amelia + bäddset i fyra delar för bara 199 kr. Köp nu!