Crossfit med Karl Dyall - den nya träningen för hela kroppen

Crossfit är träningen som bygger upp en stark kropp för ditt liv och din vardag. Här visar Karl Dyall, crossfit-proffset för vår reporter hur själva träningen går till. Så kan du våga prova själv:

Crossfit är, precis som namnet antyder, en träningsform som berör alla muskler i kroppen. Grundfilosofin för träningen är att kroppen ska vara förberedd och kunna klara av allt som kan hända i livet; från att bära bebisar en hel natt och att orka lyfta upp en 12-åring från vattnet till att bära flyttkartonger. Träningen går ut på att utan maskiner, och gärna utan skor, använda vikter, rep och ringar som du lyfter, svingar och klättrar på. Ett pass är runt 30 minuter långt.

 – Det handlar om basgymnastik egentligen, det vi gör här. Man ska kunna falla, klättra, kasta, dra, skjuta. Allt som gör kroppen starkare och mer rörlig, förklarar Karl Dyall som, tillsammans med Rennie Mirro och Joachim Bergström, driver ett crossfit-gym i Stockholm.

Här tränas det på alla nivåer.

– Jag har sett tjejer komma in som först behöver hjälp med gummiband för att komma upp i en pull-up, för att några veckor senare klara det helt utan, säger Karl, som själv började med crossfit efter att han skadat sig så svårt att han inte kunde gå.

– Jag hade ingen kontakt med mitt vänsterben alls och musklerna var helt förtvinade. Då introducerade min vän Kent Hammarström, som tränar brazilian jiu-jutsu, mig för träningen.

Vikter och crossfit-träning var det som till slut väckte hans ben igen och gjorde så att han kunde komma tillbaka, både till träningen och dansen, som han trodde var helt avslutad för hans del. Med rätt teknik är crossfit en träningsform som passar alla. Gammal som ung, tränad som otränad, tjej som kille.

– Det gäller att börja med rätt teknik för att sedan öka intensiteten. Det handlar också om att variera träningstiden hela tiden. Ena passet är kanske tre minuter, nästa är 40 minuter.

Tanken är att kroppen aldrig ska vänja sig vid ett träningsprogram eller en träningstid. 

– Så fort kroppen vant sig vid en övning så slappnar den av när du gör den.

Träningen blir då inte lika effektiv. I stället är det stor variation av övningar som gäller och att använda naturliga rörelser, ofta med den egna kroppen som motvikt.

Karl råder nybörjare att inte googla upp träningspass på nätet och köra hemma utan att först få in tekniken.

– Tränar du intensivt direkt ökar risken för skador. Crossfit kräver en större medvetenhet i kroppen, det är en rörelse du gör tillsammans med kroppen.

Var: Kolla på ditt gym om det finns en pt som har kunskap om funktionella övningar. Kolla om det finns certifierade crossfittränare där du bor.

Vem: För dig som vill bli vardagsstark.

Här är Karl Dyalls 4 bästa crossfitövningar:

Rodd i ring(ring rows)

Tränar skulderblad och armar bland annat. Häng i ringarna och dra ihop skulderbladen så de får kontakt. Tänk på att nacken ska vara rak. Och så drar du dig uppåt med armarna.

Josefines kommentar: Här är jag så svag att jag tar i med hela kroppen för att komma upp. Något att jobba mer med helt klart.

Knäböj (airsquats) 

Ställ dig rakt med utsträckt höft, fötterna axelbrett isär och så böjer du benen förbi 90 grader. Kan hjälpa till att ha en boll att landa lite på, men inte sitta på. Tappa inte knäna inåt och håll vikten på hela foten. Håll en naturlig kurva i ryggen. Det här tränar baksida lår, rumpa och rygg. Men även balans och mage.

Josefines kommentar: Karl påstår att det är världens bästa övning. Jag håller med. I alla fall om man vill ha en snygg rumpa. Lätt att upprepa och göra många av.

Kettlebells

De här finns i olika vikter och kan användas inom en mängd olika träningsområden. Ett sätt att använda dem på är att svinga dem. Tänk på att hålla upp bröstet när du svingar så du inte sjunker ihop i axlarna. Sedan för du bara höften bakåt och framåt och kraften kommer att skapa en sving av klotet. Sätter igång hela kroppen och du kan stå så här ganska länge. Bra nybörjarövningar för dem som är otränade och inte vill/kan springa eller jogga.

Josefines kommentar: För att inte skada ryggen måste jag verkligen koncentrera mig på att hålla in magen och ha rak rygg. Jag behärskar inte riktigt tekniken på en gång. Bilderna på Karl visar tydligt hur du ska stå för att det ska vara rätt.

Pull-up

Här handlar det om att skaffa sig råstyrka i armar och rygg. I början kan ett gummiband behövas för att du ska kunna komma upp. Övningen stärker din hållning bland annat.

Josefines kommentar: Trodde A L D R I G jag skulle kunna ta mig upp. Men med snodden kom jag upp och kände mycket jävlar-anamma.

Annan rolig crossfit-övning:

Klättra i rep:

Har du någon gång funderat på hur man kommer upp på ett rep? Det är tydligen enklare än vad det ser ut som. Sno repet runt foten och ställ den ena foten på den andra så kommer du upp.

Crossfit som träning

Positivt:Allt som allt måste jag säga att jag verkligen gillade crossfit. Jag kände mig mycket starkare än vad jag faktiskt är. Och jag hade ofattbar träningsvärk efteråt, så det är verkligen något som får kroppen att jobba.

Negativt:Att man lätt kan skada sig, om man inte lärt sig rätt teknik från början.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu: 6 nr av amelia + aktivitetsklocka för 199 kr. Köp nu!