Annonserna som ljög för att få oss att börja röka

Kina är på väg att förbjuda rökning på allmänna platser och i veckan avled den kände Marlbouro-mannen efter en lång tids sjukdom. Han dog av KOL - en sjukdom som oftast beror på kronisk rökning.

Man räknar i Kina med att runt 1 miljon människor dör av rökning varje år. En tredjedel av alla världens rökare bor i Kina och det rör sig alltså om cirka 320 miljoner kineser. Motståndet är alltså kraftigt när nu landets hälsokommission kommer med förslaget att förbjuda rökning på allmänna platser, såsom skolor och sjukhus.

Här är annonserna som skapade en av världens farligaste vanor

Tobaksindustrin hade helt fria tyglar innan regeringar och Världshälsoorganisationen började sätta stopp för deras tilltal och bildspråk i annonser. De här företagen kunde gå hur långt som helst och använda vem och vad som helst för att vi som såg annonserna skulle uppfatta cigaretter som bra, karaktärsdanande och helt harmlösa. De använde helt skrupelfritt ikoner som:

1. Mammor.Tänk dig in i att annonser med det här tilltalet hade fått fortsätta användas. Då hade det här kunnat jämföras med om Magdalena Graaf skulle stå så här med en av sina söner...

2. Skådespelerskor. Hade det här varit idag skulle det vara jämförbart med om typ Josephine Bornebusch hade förklarat hur mycket bättre skådespelarska hon blivit sen hon valde just det här cigg-märket...

3. Blivande ledare. Hade det här varit idag skulle det alltså vara fullt görbart om Reinfeldt, innan han blev vald,stått med en cigg i munnen, lett, och uttryckt hur föredömligt tobak var för hälsan (och kanske även stadsfinanserna?)

4. Jultomten. Tänkt dig Jenny Nyströms tomtar, som snackar utanför ladan med en cigg i munnen, askar i snön och kollar in renarna...

5. Kvinnorörelsen. "Kvinnor började röka ungefär samtidigt som de fick rösträtt". Som om Belinda Olsson tog ett bloss på bild och undrande om det verkligen var frigörande att få kalla cigaretten för hen och få röka barbröstad på stranden.

6. Barnidoler. Hade det varit idag skulle kanske Rapunzel, Trassel och gubben i filmen"Upp" blossat på utan problem. Fått aska i håret och tryckt ner fimpar i regnskogen.

7. Skådespelare. Hade det idag varit Mikael Persbrandt som gjort reklam för cigaretter hade vi i och för sig kanske inte reagerat jättestarkt, men om det var Måns Zelmerlöv till exempel...

8. Clowner. Hela den här annonsen är osmaklig på så många plan. Som om Tobbe Trollkarl plötsligt skulle dyka upp på en plansch och ha en replik om rätta smaken på en cigarett.

9. Fotbollslag. Tänk er att Friends-arenan ställer upp på ett fotomontage och föreställer en askkopp...

10. Doktorer. Jämförbart med att en överläkare, typ Stefan Branth, skrattar med ciggen i mungipan, blinkar med ena ögat och skrockande skryter om sitt smarta och medvetna val av cigarettmärke.

11. Fakta. I den här annonsen har de spelat på vår övertro på forskningsresultat. Som om hälsoforskare idag skulle förespråka att använda en viss typ av tobak ...

12. Bebisar. Trodde du något var heligt? Ack, nej. Hade det varit idag kan du tänka dig hur en libero-bebis kryper runt bland bebisblåa filtar och pedagogiska träleksaker och tycker mamma lika gärna kan ta sig ett bloss, så hon lugnar ner sig lite...

13. Lag. Svenska hockeylandslaget i action-bild med ciggpaket framför: "Den svenska andan"! Hårresande?

Som ni ser är annonserna helt otänkbara i Sverige idag. Man kan ju undra vad vi om 50 år kommer tycka helt otänkbart av det vi gör idag... underklädesannonser? Bantningsannonser? Eller kanske godisannonser?

Du vill också läsa:

Här är 24 riktigt smarta sluta röka-annonser

23 av de knäppaste annonser för kondomer du sett

Tyckte du det var sexistiskt reklam? Kolla in de här annonserna

Bildkälla: Pinterest och här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!