Känner du att du har tappat all rutin kring träning och kost efter semestern? Pt-Fia hjälper dig tillbaka!

H

ar du också ägnat mer tid i hängmattan än på gymmet i sommar och unnat dig godsaker och alkohol dagarna i ända? Självklart är det helt okej att låta semestern vara en onyttig period, men om du vill hitta tillbaka till goda och hälsosamma vanor har PT-Fia receptet på hur du lyckas!


LÄS OCKSÅ: Jag kan inte stå emot socker: och överäter | PT-Fia ger råd


1. Lär av dina erfarenheter.

Vad har du provat tidigare och vad blev effekten? Hoppa inte på samma diet eller stenhårda träningsprogram som du vet att du inte mår bra av eller som bara håller i ett par veckor.

2. Tänk tvärtom.

Fokusera på att lägga till hälsosamma val istället för att ta bort eller förbjuda onyttigheter. Prova att byta ut klockan tre-bullen mot ett mellanmål eller byt ut rulltrappan mot de vanliga trapporna.

3. Öva på att använda din kropp mer i vardagen.

Att promenera och cykla är bra, men glöm inte att sträcka ut kroppen några gånger under arbetsdagen. Att vara med i barnens lek. Att bära hem tunga kassar med stark hållning. Att välja trapporna.

4. Ge dig själv tid till att förändras.

Det betyder att du har råd att göra små förändringar och förbättringar, för det finns ingen tidspress. Ge dig själv ett lugn i att det behöver ta tid att bygga en hälsosammare livsstil, det är då den blir hållbar på riktigt.


LÄS MER: ”Ibland är jag supernyttig – men sen trycker jag ett glasspaket” | PT-Fia svarar

Foto: Istock