En bra morgonrutin sätter stämningen för hela dagen! Hälsoentreprenören Frida Lindström guidar dig till en härlig start.

B

örjar du dagen med stress och kaos? Det är dags att skaffa dig nya morgonrutiner och vanor! Vad sägs om sköna övningar som varsamt väcker kroppen till liv? Här är hälsoentreprenören Frida Lindströms steg-för-steg-guide till nya morgonvanor.

5 tips till en bra och härlig morgonrutin

1. Kvällen innan: Fyll hjärtat med tacksamhet

Börja redan kvällen innan med att gå och lägga dig i tid. Skriv ner tre saker som du är tacksam för, det är en världsklass-övning för att somna gott, med hjärtat inlindat i tacksamhet.

2. Ge dig själv tid

Du behöver en liten stund för dig själv, om det är möjligt. Om du har småbarn så kan det vara svårt, men försök gärna att få lite egentid, även om det innebär några minuter kortare sömn.

3. Väck kroppen

Rör på dig i 5–10 minuter varje morgon. Några yogaövningar är toppen. Om du har möjlighet att träna mer direkt på morgonen så är det fantastiskt, men bara en liten stund duger utmärkt.

4. Fyll på med näring

Satsa på en grön smoothie full av näring. Om du inte gillar gröna så finns det naturligtvis massor av bra frukostalternativ – omelett, rosa smoothie eller vad du nu föredrar.

Smoothie-recept: Rosa hallondröm
2 dl mandelmjölk
1 dl frysta hallon
½ banan
1 skopa vaniljproteinpulver (kan uteslutas)
Lite kardemumma och kanel
Gör så här: Mixa och njut.

5. Hitta andetaget

Ta dig en stund för att hitta det lugna andetaget. Stimulera det parasympatiska nervsystemet med dessa sköna andningsövningar.

strecket

Min morgonrutin, enligt Frida Lindström som också ger tips på nya och bra rutiner

Foto: Peter Knutson

FRIDA LINDSTRÖM

Ålder: 43.
Familj: Mina tre T – Thomas, Tim och Tindra.
Bor: I Sollentuna.
Gör: Är vd för träningsanläggningen Under construction sports performance center. Är bland annat personlig tränare och holistisk livsstilscoach.

D

et var 80-tal och långt innan det kollektiva hälsointresset boomade, men högstadietjejen Frida Lindström var före sin tid. Hon ägnade fritiden åt gymnastik och märkte vilken skillnad kosten gjorde för hennes ork och prestationer. Det intresset kom att lägga grunden för hennes senare karriär som PT, kostrådgivare, yogainstruktör och hälsoentreprenör.

– Jag har hela tiden haft intresse för att skapa välbefinnande, och tycker att det är spännande och intressant hur kroppen och sinnet fungerar. Det är så mycket som vi själva kan påverka, och att ta ansvar för sin hälsa ser jag som den viktigaste av alla investeringar, säger hon.

Att ta ansvar för sin hälsa ser jag som den viktigaste av alla investeringar

Idag driver Frida den holistiska träningsanläggningen Under construction sports performance center i Stockholm. Och grunden, att ge kroppen rätt förutsättningar för att vi ska må bra, är fortfarande det som Frida återkommer till. Målet är att inspirera till att ta hand om sin kropp och att behandla den som en helhet.

– Hälsovärlden är väldigt trendfokuserad just nu, med många olika råd och rön som sprids. Men det viktiga är ju egentligen att ge kroppen den näring, återhämtning och rörelse som den behöver. Jag anser att vi ofta krånglar till det för mycket, säger Frida.

För Frida handlar hälsa om att ha en funktionell kropp, och om att hitta den där berömda balansen i livet med allt vad det innebär av jobb, familj, träning, återhämtning, sömn och näring. Att börja dagen på ett harmoniskt sätt är ett exempel på en viktig insats, som kan ha stor betydelse för vårt välmående.

När vi börjar med en stark morgon så skulpterar vi fram bra dagar

– Min fulla tro är att när vi börjar med en stark morgon så skulpterar vi fram bra dagar. När vi tar hand om oss själva ödmjukt och respektfullt och ger oss själva stunder för ref lektion så skapar vi fina tillstånd, säger Frida.

Frida, som är mamma till två barn, smyger upp innan resten av huset vaknat de dagar som hon jobbar, för att få den där lugna morgonen trots en tidig start på dagen.

– Jag sätter på kaffe för att det doftar så gott i huset och tar ett glas citronvatten. Sedan gör jag alltid någon form av rörelse – tio minuter, en kvart eller tjugo minuter, beroende på hur mycket tid jag har.

Utöver att det är skönt att börja dagen i lugn och ro så finns det också en fysiologisk poäng med stillsamma morgnar. Frida förklarar att när vi vaknar så är kroppens stresshormon, kortisol, som högst och därför är det inte optimalt att göra allt i flygande fläng. För att få kortisolet att sjunka, och för att må bättre på alla sätt, rekommenderar Frida andningsövningar.

– Genom att andas rätt aktiverar vi det parasympatiska nervsystemet, som ger oss lugn och ro.

Lungorna och vår andningsmekanik är avgörande för kroppens reningsprocess och är en väsentlig del i vår övergripande hälsa. Andningens rytm, riktning och djup påverkar hela vårt nervsystem, och andningen påverkar också bland annat matsmältningen och immunförsvaret.

Så vad ska man göra när en sådan där klassisk kaosmorgon uppstår? En sådan som många av oss har, tja, ungefär varje dag? Och händer det någonsin Frida? Jo då, visst händer det henne också, hävdar hon.

– Men hanteringen av kaos blir också mycket lättare med rätt start på dagen. Det är just rutinerna – att skapa goda förutsättningar med sömn, näring och rörelse – som gör att vi kan hantera kaos när det väl uppstår, säger hon.

Hanteringen av kaos blir också mycket lättare med rätt start på dagen

Och när du väl är mitt i en riktig kaosmorgon – kom ihåg att ta en paus och andas. Och går dagen trots allt ändå åt fanders så kommer det en ny imorgon.