Foto: Getty Images/Hemera

Boosta ditt immunförsvar!

Immunförsvaret är effektivare än alla dunderpiller. Så här rustar du dig för vinterns olika baciller!

Gunilla Hasslegren, distriktsläkare, gör sin åttonde säsong av "Fråga doktorn" på SVT. Hunden och skogen är hennes eget "hålla mig frisk"-recept.

• Boka in USA-dagar     

En anledning till att många blir förkylda stup i kvarten vintertid stavas stress. Det är så många måsten vi ska hinna med, och så fort vi får ett hål på två timmar fyller vi upp det med ”kul”. Se till att stoppa stresskarusellen ibland. Boka in USA-dagar – ledig Utan Särskild Anledning. Ta ut en kompdag emellanåt, eller boka in egentid på helgen Fyll inte upp den tiden med en massa ”kul”, utan se det som lufttid, där du har lite tråkigt (det är nyttigt även för vuxna) eller gör det som faller dig in. Hur det här hjälper mot förkylningar? Jo, du blir piggare rent mentalt – kroppen och hormonerna får en chans att återfå sin balans. Så enkelt stärker du immunförsvaret! Det är mycket effektivare än det batteri av ”förkylningspiller” från  hälsokostbutiken för 500 spänn. 

• Ha tålamod   

Får du snorsjuka på snorsjuka, beror det på att du under en längre tid har brutit ner kroppen med stress. Det har tagit tid att komma dit, så det tar tid att ta sig ur mönstret. En USA-dag räcker inte för att rätta till allt. Ha tålamod!

• Hjälp kroppsrytmen    

Hormonet melatonin gör oss sömniga. Det bildas när det blir mörkt och trappas av när det ljusnar. Det gör att man känner sig trött redan vid tre på eftermiddagen vintertid och ha svårt att komma upp på morgonen. Hjälp kroppen att hitta rytmen genom att tända upp hemmet när du vaknar. ”Nu är det morgon, god morgon!”. Ha ljust fram till nio på kvällen, och släck sedan ner lite, så att du förbereder kroppen på att det snart är natt.

• Bli Pippistark  

Vissa kvinnor har kraftig mens. Tillhör du gruppen som förlorar mycket blod kan din matthet bero på järnbrist. (Många som lider av järnbrist har anpassat sig och tänker ”alla andra är ju också trötta”.) Kolla blodvärdet. Kanske behöver du extra järn. Nässelpulver smakar apa, men är ett bra alternativ till järntabletter.

• Stärk hjärnan med frukt  

Visst kan du dricka c-vitaminbrus, men den allra bästa källan till en daglig dos vitaminer är frukt och grönsaker. Frukt, grönsaker och bär är rika på vitaminer, mineraler och andra viktiga näringsämnen. De förebygger sjukdomar, stärker hjärnan förbättrar minnet och ger en energikick! 

Läs hela intervjun med Gunilla Hasselgren i jobbet Bli vinterpigg i senaste amelia nr 3! I butik nu!

Fler hälsotips hittar du hos vår bloggare Annika Sjöö!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!