Bli naken-nöjd!

Foto: Photos.com / Getty Images / (c) Jupiterimages

amelia har samlat de bästa tipsen för att bli bekväm i sitt eget skinn. I nummer 16 hittar du 21 sköna råd, här kommer 5 av dem.

• Sträck på dig. 

Du sjunker säkert ihop ibland, vem gör inte det? Men en god hållning är a och o för en säker och kroppsstolt utstrålning. Den som vill ha bättre hållning ska tänka på att dra tillbaka axlarna och hålla huvudet rakt upp. – Oavsett hur ens kropp ser ut så blir den mer attraktiv om man ”lyfter upp den”. Bil-ringar sträcks ut och bröstet åker fram, säger Emma Pihl, coach och författare.Hon tycker att hållningen är så viktigt att hon tagit fram ett redskap för alla som vill förbättra sin hållning. ”Posture” är en slags sele som går att bära under kläderna. Den kostar 395 kronor och säljs på posture.se.

• Skrubbafram len hud. 

Huden behöver lite hjälp på traven med att få bort döda hudceller. Passa på att göra din egen skräddarsydda skrubb enligt formeln: 1 del salt (välj en grovlek som du gillar), en 1/2 del olja (exempelvis mandel- eller sesamolja) och 5-15 droppar eterisk olja som du tycker om, kanske ros, ylang-ylang eller lavendel. 

• Bli proffs på brun utan sol. 

En solbränna kan vara ett litet extra lager självförtroendefernissa. Den döljer ojämn hudton, diverse gropar och annat man inte älskar. Men tiden att sola kan vara knapp, vädret dåligt och dessutom är ju solstrålar i ohämmad mängd inte bra för oss. 

– Du ska alltid starta med brun utan sol-produkter på en ordentligt exfolierad och återfuktad hud. Men skynda långsamt, om du gör allt på en och samma gång blir det inte bra. Så se till att du har tid att låta fuktkrämen sjunka in i huden och att du inte behöver stressa iväg och få fläckar på kläderna, säger Carin Karlsson, amelias skönhetsredaktör. Om du inte är så van vid att använda bus-produkter är det säkrast att satsa på en som är kombinerad med bodylotion, den gör dig lite brunare varje dag.

• Platta magen rätt. 

Lite väl mycket put slåss vi alla med. Att göra hundra situps om dagen må vara ambi-tiöst, men det är inte nödvändigtvis mest -effektivt för att platta till magen. Yogapositionen ”plankan” är bättre. 

– Den är bukstärkande, och man jobbar med den nedre delen av magen som man inte kommer åt med situps. Dessutom får man en allroundträning, till exempel axlar och ben, säger Karin Björkegren Jones, författare och yogacoach.

Är din mage mer av den uppsvällda typen kan du testa att ta bort sötningsmedel ur dieten. De så kallade sockeralkoholerna finns ofta i tuggummin, ”bars” och karameller. Om du ser sorbitol, mannitol eller lacitol bland ingredienserna gör du bäst i att låta bli att äta produkten, dietister anser att dessa är tre stora orsaker till ballongmage.

Foto: Copyright:B-D-S

• Skänk bort allt som är för litet. 

Överraskande kanske, men ett bra sätt att tycka om sin kropp mer är att göra en -garderobsrensning. ”Skänk bort allt som är för litet. Att ha dessa saker hängande är ingen bra motivation för att gå ner i vikt. Det är en ursäkt för att racka ner på dig själv”, säger Laure Red-mond, självförtroende-coach och för-fattare till boken ”Feel good naked”. Den dagen du nått din önskevikt är det bättre att fira med att köpa något nytt – modet har säkert -ändrats under tiden. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!