Halvfabrikat har blivit ett skällsord. Men måste färdiga soppor och mikrorätter vara dåliga för hälsan? Eller finns det bra färdigmat? Här är genvägarna som funkar en stressig vardag.

S

ka man skämmas för att man äter mikromat eller soppa ur en tetra? Och måste man känna att man fuskar om såsen man serverar kommer från ett pulver, istället för att ha vispats fram med smör och grädde? Kan halvfabrikat vara en okej vardagslösning beroende på vad man väljer? Absolut, menar livsmedelsexperten Anna Blücher, lektor vid Linnéuniversitetet. Hon säger att de flesta har en negativ syn på halvfabrikat, men att det inte är givet att produkterna är så dåliga som ryktet gör gällande.

Ibland behövs tillsatser för att maten ska vara så hållbar och säker som vi vill ha den

– Köper du frysta grönsaker så är det ett halvfabrikat. Men de där frysta grönsakerna kanske är bättre från vitaminsynpunkt än färska grönsaker som fått ligga i kylen och tappat massor av näring, säger Anna Blücher.
Enligt en undersökning från Yougov har 93 procent av oss någon gång avstått från att köpa en vara som innehåller många tillsatser. Men faktum är att tillsatser, som ökar hållbarheten och ger rätt färg och konsistens, inte bara är av ondo.

– Man kan inte rakt av säga att tillsatser är dåliga. De är ofarliga i den tillåtna mängden, det är väl utrett. Och ibland behövs tillsatser för att maten ska vara så hållbar och säker som vi vill ha den.

Som exempel tar Anna hemmagjord glass. Den är väldigt god när den är nygjord, men förvaras den i frysen under längre tid så blir den isig och nästan oätbar.

– Ska man kunna producera en glass som tål att ligga i frysen i några månader måste man se till att den håller sig.
Men allt är inte svartvitt. Vissa halvfabrikat är inte farliga, men man kan ändå känna sig lurad på kvaliteten.

– Vissa produkter är bra, andra tveksamma, men farliga är de inte. Om man köper en guacamole-dipp och bara får en procent avokado så är det såklart bättre att röra ihop en egen av avokado och lite crème fraiche. Så hur ska man tänka?

– Det viktiga är inte om du äter halvfabrikat eller inte, utan hur du sätter samman din kost. Har du tre hungriga ungar hemma så är det viktigaste kanske inte om du har rullat köttbullarna själv eller köpt dem färdiga. Det handlar mer om att servera grönsaker till köttbullarna och att hellre välja fullkornspasta än färdigköpta pommes frites, säger Anna Blücher.

Och färdigrätterna man bara värmer, är det okej äta dem?

– Många påstår att färdigrätter inte innehåller någon näring, men det gör de. De tillagas som hemma, fast i större skala, och fryses snabbt in.

Inget konserveringsmedel behövs eftersom man fryser dem. Fundera istället på vad de innehåller. Är det friterad potatis i rätten så är det väldigt fett, på samma sätt som om du har friterat hemma själv.

Anna Blücher berättar också att många verkar bli oroliga när de läser på förpackningarna och ser orden ”kolhydrater, varav sockerarter”. Även här finns missförstånd.

– Många tror att det handlar om tillsatt socker, men så är det inte nödvändigtvis, för man har tittat på hela rätten. Det kanske finns ärter och morötter i maten som innehåller sockerarter. Har man dessutom en rätt med en klick vinbärsgelé, som ju innehåller mycket socker, så hamnar det sockret också under ”varav sockerarter”.
Självklart finns det många skäl till att kritisera livsmedelsindustrin, som vill maxa sina vinster och ibland tummar på kvaliteten, men att rätter tillverkas storskaligt är inget fel i sig.

– Det viktigaste är vad som finns på tallriken, inte var det är lagat.

 

Tänk på det här när du väljer middagsmat

Näringsfysiologen Anki Sundin tipsar.

  • Fundera över fördelningen
    Du bör få i dig 20-25 g protein per portion. Om du tränar kan du behöva mer. Grönsaksdelen får gärna vara från 100-150 gram eller mer per portion. Då är chansen god att du kommer upp i den rekommenderade mängden om 500 g frukt och grönt per dag. Är det mindre grönsaker kanske du ska lägga till lite själv. Kolhydraterna behöver du sällan vara uppmärksam på. Protein är oftast dyrare än kolhydrater, så det brukar vara alldeles tillräckligt med ris eller pasta i rätten.
  • Kolla kötthalten
    Om du ska köpa köttbullar så låter ju 95 procent kött bättre än 70, men det betyder inte att köttbullar med 70 procent kött och resten potatismjöl och fett måste vara sämre – bara att de innehåller lite mindre protein och lite mindre av de näringsämnen som finns i köttet. Det finns ingen generell regel för var gränsen för lite eller mycket går, du får jämföra olika produkter. Det är ju också en kostnadsfråga. Vad är du villig att betala för produkten?

Tre ingredienser att ha koll på

Näringsfysiologen Anki Sundin reder ut tre omtalade ingredienser

  1. Glutamat
    Glutamat finns naturligt i många livsmedel, som grönsaker, soja, jäst och kött. Det finns också tillsatt som smakförstärkare i livsmedel som sojasås och färdigrätter. Det får dock inte tillsättas i barnmat och produkter riktade till barn. Enligt Livsmedelsverket påverkas inte hälsan om man äter det i normal mängd. En del personer är överkänsliga och reagerar med huvudvärk, svettningar och tryck över bröstet efter att ha fått i sig mycket glutamat. Det kallas MSG-symtom, och det försvinner inom några timmar.
  2. Nitrit
    Nitrit är ett konserveringsmedel som du inte ska överkonsumera, eftersom det finns ett samband mellan nitrit och tarmcancer. Charkuterivaror som korv (framförallt den röda korven från Danmark) och leverpastej innehåller nitrit.
  3. Socker
    Socker är egentligen ingen tillsats, men vill man undvika tillsatt socker finns det många ord att hålla i minnet, för socker säljs under en massa namn, som fruktos, sackaros, maltsirap och stärkelsefruktossirap.

LÄS OCKSÅ: Gurkmeja – mirakelkur eller rena bluffen? amelias dietist reder ut

NUVARANDE Är halvfabrikat en dålig idé eller finns det nyttig färdigmat?
NÄSTA Ikeas julbutik öppnar den 12 oktober – här är godbitarna du inte får missa