Älskar du att fika före sängdags? Att äta sent på kvällen har fått en syndig stämpel. Men spelar det någon roll om du äter middag klockan fem eller nio? amelia reder ut! du får också tips på flera smarriga och nyttiga kvällsmål.

L

änge har vi matats med hälsotips som att vi inte bör äta efter klockan sex på kvällen, och absolut inte för nära läggdags, om vi vill hålla vikten.

Vi har lärt oss att ämnesomsättningen sjunker som en sten på kvällen. Att kalorierna som intas då fastnar lättare – vilket leder till viktuppgång, som i sin tur kan orsaka sjukdomar. Förklaringarna är många och landar oftast i att kvällsmumsandet är en syndig vana som riskerar att göra oss överviktiga och sjuka. Därför är vi många som njuter av det sena kvällsmålet lite i smyg

Så hur ligger det till, är måltider på kvällen verkligen en hälsobov?

kristina andersson, näringsfysiolog.

Foto: Bianca-Brandon-Cox

Kristina Andersson, näringsfysiolog.

Kristina Andersson, näringsfysiolog, menar att vi behöver se mer nyanserat på frågan. 

– Vad har du ätit tidigare under dagen och vad har du tänkt äta på kvällen? Om du är en stillasittande person som ligger i soffan hela kvällarna så finns det ingen anledning att äta sena kvällsmål, menar hon.Om du däremot har tränat så är det inte bara en god idé att äta på kvällen, då är det ett måste.– När du har tränat behöver du fylla på med näring och energi efteråt, oavsett tid på dygnet. En välbalanserad måltid hjälper kroppen att optimera återhämtningen, vilket ju också hänger ihop med resultatet, säger Kristina Andersson.

Därför ska du aldrig gå och lägga dig hungrig

Och – goda nyheter – oavsett om du har tränat eller inte så är det faktiskt alltid bättre att äta något än att gå och lägga sig hungrig. Hungern stör och försämrar sömnen, vilket i det långa loppet påverkar hälsan negativt. Om du är mätt och nöjd så ökar chansen till en god natts sömn – och hälsosamma val i form av bra mat och kanske ett träningspass dagen därpå. En kvällsmacka är alltså ofta bättre än ingen kvällsmacka. Och när det handlar om kroppens förbränning, som sägs slumra in på kvällskvisten, så stämmer det visserligen att energiförbrukningen går ner på natten eftersom vi är stilla, men skillnaden är trots allt att betrakta som marginell. Det är det sammanlagda kaloriintaget över dygnet och din aktivitetsnivå som är intressant, och avgörande för om du lägger på dig vikt.

Det är alltid bättre att äta något än att gå och lägga sig hungrig.

Tips på nyttiga kvällsmål

Men finns det livsmedel som är mer okej att äta på kvällen, om man inte kan stoltsera med ett avverkat träningspass?

– Sent på kvällen skulle jag säga att du bör satsa på protein och fett, det stör kroppen minst, säger Kristina.

Livsmedel som ägg, yoghurt och kvarg får alltså tummen upp medan en stor laddning kolhydrater inte är lika optimalt. Kroppen är nämligen inte lika bra på att hantera kolhydrater i större mängd när vi ska sova, trots att det ju ofta är just vad vi blir sugna på.

– När vi är trötta ökar aptiten plus att kolhydrater verkar uppiggande, så kvällstid tenderar vi att bli sugna på kolhydratrika onödigheter som pastarester och godis framför tv:n. Om du är sugen på sådant är det förstås mycket bättre att ta en näve näringsrika nötter tillsammans med bär och kvarg, tipsar Kristina.

LÄS OCKSÅ: Vad gör mellanmål för nytta egentligen? amelia reder ut

Bästa tiden att äta på kvällen

Så när är egentligen en bra tid att sluta äta, förutsatt att du lägger dig klockan 23?

– Om du tränar sent så behöver du också äta sent, inga konstigheter. Men om du ligger raklång i soffan hela kvällen så bör du klara dig med middag klockan sju för att sedan sätta stopp, säger Kristina.

En annan vana som stämplats som hälsobov, i det här fallet med all rätt, är nattätande. Om du brukar vakna för att gå upp och äta på natten så är det en ovana som behöver brytas.

– När vi äter nattetid så stör det bland annat våra nivåer av stresshormonet kortisol. Vi har även sämre insulinkänslighet under natten vilket gör att vi tål kolhydrater sämre, det kan faktiskt liknas vid att vi har en nattlig släng av diabetes.

kylskåp

Foto: iStock

Kvällsmackan är okej, men Kristina Andersson säger nej till nattmackan.

Äter du på natten? Tips för att bryta ovanan

Sammantaget gör det att nattätande inte bara ökar risken för övervikt, utan också för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes, förklarar Kristina.

Om du brukar äta på natten så bör du fundera på varför du gör det och försöka åtgårda den underliggande orsaken till ditt nattliga sug. Äter du i ångestdämpande syfte eller beror det kanske på att du får i dig för lite energi under dagen och därmed behöver se till att äta mer mat medan du är vaken?

Så, för att summera frågan om kvällsätandets vara eller icke vara: Det är helt okej att njuta av senamiddagar. Och du kan njuta av ditt kvällsfika utan att vara det minsta ohälsosam, det finns egentligen inget som säger att det är en vana som skulle öka risken för övervikt. Vad du äter är mycket viktigare än när du väljer att göra det.

LÄS OCKSÅ: Så hittade jag träningslusten – första löprundan lunkade jag 50 meter

Enkel byt ut-lista – när suget slår till:

  • När du är sugen på glass…
    Satsa på kvarg eller fet, naturell yoghurt med nötter och bär. Näringstätt och mättande.
  • När du är sugen på glass (och inte vill ha kvarg)…
    Gör en nice cream (fryst banan som mixas tillsammans med annan frukt eller bär). Så mycket nyttigare än glass!
  • När du är sugen på godis…
    Grönsaksstavar är perfekt när du vill ha något att plocka med. Doppa gärna i crème fraiche.
  • När du är sugen på en kvällsmacka… 
    Kompromissa bort det vita brödet till förmån för ett grövre rågbröd. Lägg på mosad avokado – nyttigt och mättande. Krydda gärna med chili för extra smak.
  • När du är MER än sugen…
    Slår hungern till rejält? Då är äggröra snabbfixat, mättande och näringsrikt.

Träningsresa med amelia!

amelia_resor_mallorca

Kickstarta våren! Häng med på amelias träningsresa till Mallorca 27 april- 4 maj 2019. Läs mer och boka här.