8 misstag du gör på gymmet – och hur du fixar dem för att få resultat

Att ta sig iväg till gymmet är ibland jobbigare än att faktiskt vara där och träna, men om du gör fel när du tränar uppnår du ändå inte de resultat du vill ha. Här är 8 misstag du kanske gör på gymmet, och hur du fixar dem!

Träning ska vara roligt – och ge resultat såklart. Det finns några vanliga misstag vi gör och som sabbar både för det ena och det andra. Här går vi igenom några saker du kan tänka på för att din träning ska ge resultat.

1. Du tränar likadant varje gång

Människor är vanedjur, men när det kommer till träning är det bättre att röra runt lite och inte köra samma träningspass varje gång. Om du tränar likadant hela tiden kommer din kropp bli van vid rörelserna och vikterna, och därmed kommer framstegen lysa med sin frånvaro.

Förslag på förändring

Kolla upp vilka andra gruppass ditt gym har, träna olika muskelgrupper på olika dagar eller skaffa en eller flera olika träningskompisar som tränar annorlunda än dig och häng på deras träningspass!

 

2. Du tar för långa pauser

Att vila lite och dricka vatten mellan övningarna ska du absolut göra, men undvik längre pauser. Om du tar längre pauser går din hjärtrytm tillbaka till det vanliga och din puls går ner till vilopuls. Då bygger du inte upp styrkan i dina muskler och du får inte särskilt mycket träning alls.

 

3. Du lyfter aldrig vikter och styrketränar inte

Många är rädda för att styrketräna då de tror att de kommer gå ifrån gymmet med enorma biceps efter typ två träningspass, men så är naturligtvis inte fallet och du behöver inte vara rädd för styrketräning. Det skulle krävas mer än lite styrketräning för att du ska se ut som en muskelpaket. Styrketräning gör att du behåller din muskelmassa, det ger dig bra bendensitet och boostar din ämnesomsättning. Om du inte vet hur du ska träna med vikter så kan du fråga någon som jobbar på gymmet om hen kan visa dig.

 

4. Du tar inte bort sminket innan du tränar

Smink täpper till porerna i ansiktet, och när man tränar blir man varm och svettas så om huden täcks av ett lager smink kan porerna bli inflammerade, vilket kan leda till dålig hy. Ha ett paket med skonsamma våtservetter i gymväskan så att du kan sminka av dig innan träningspasset.

 

5. Du stretchar inte tillräckligt efter träningspasset

När man är klar med sitt träningspass så vill man helst bara få komma hem så snabbt som möjligt, men att stretcha ÄR verkligen viktigt. Att stretcha skyddar musklerna du precis använt och kört slut på och förebygger skador. Sätt av tid från början till att stretcha, även om det betyder att du kanske får göra själva träningspasset fem minuter kortare.

 

6. Du tränar alltid själv

Att lyssna på bra musik och bara fokusera på sin egen träning kan vara jätteskönt, men att ha en träningskompis kan förbättra ditt träningsresultat. Dessutom är det svårare att strunta i ett träningspass om man vet att en vän räknar med att man ska dit tillsammans. OCH ni kan peppa varandra!

 

7. Du dricker inte vatten medan du tränar

Om du inte dricker vatten när du tränar och blir megatörstig kommer du inte orka göra lika mycket. Du behöver inte dricka jättemycket vatten under träningen, men det är bra att dricka åtminstone ett par klunkar varje kvart. Ha alltid med dig en påfylld vattenflaska till ditt träningspass.

 

8. Du har inte roligt

Att gå och träna ska inte ses som ett straff, utan något du gör för att du vill och för att det är bra för din kropp. Om du kör på en träningsform du inte tycker är rolig ska du nog tänka om. Testa dig fram för att hitta något du gillar! Och kom ihåg att det är okej att stanna hemma i soffan och titta på serier en kväll om du inte känner för att gå och träna.

 

Läs också:

Ät och träna rätt för din ålder – var snäll (men tuff) mot dig själv!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!