Hösten smyger sig på, och vardagliga rutiner med den. Se till att planera din träning redan nu för att lyckas med en hälsosam höst!

Höst betyder nystart. Och för många betyder nystart en vilja att börja träna och äta hälsosamt (igen). Många längtar efter rutiner efter en kravlös sommar  och en av alla ingredienser som ska in är träningen. Hur gör man då för att då rutin i träningen, göra det till en naturlig del av livet? Här är träningsexperten och skribenten Therese Alvéns fem bästa tips för dig som vill planera din träningshöst.

Kickstarta hösten med amelia – häng med på träningsresa till Mallorca 15 -22 september!

1. Sätt rimliga mål

Du känner säkert igen dig, peppen är total, energin är på topp och viljan är stor. Det är lätt att gå ut för hårt och ambitiöst i början av säsongen, bestämma att man vill träna fyra gånger i veckan, skippa bullar och lägga sig i tid. Men blir målen för höga är de svåra att följa. Sätt rimliga mål och gör en plan du kan följa. Välj hellre träning två gånger i veckan och träna hela hösten än att du öser på första veckorna för att sedan ge upp. Och gör inte förändringar på alla områden, välj något du vill fokusera på och ge energi där. Kost, träning, hälsa i övrigt. Du kan inte göra allt samtidigt. Välj en sak i taget.

2. Planera din träning

När du bestämt dig för vad du vill, planera in din träning i kalendern. Hitta de tillfällen i veckan när du vill och kan träna, boka in träning i god tid för att den verkligen ska bli av.

3. Stäm av din träning och dina mål med din familj

Lever du själv har du mer frihet att spendera din tid, men har du familj är det en fördel att vara överens och tydlig med olika önskemål. Är förutsättningarna klara från början är det större chans att det verkligen blir av.

4. Skapa bra förutsättningar till träning

Ju enklare det är att träna, desto större chans att träningen blir en rutin. Träna hemma, träna på morgonen, träna direkt efter jobbet. Välj den strategi som funkar för dig, men gör träningen så enkel att genomföra som möjligt. Närhet till träningslokalen, färdiga mellanmål, korta träningspass. Det finns mycket som gör träningen mer tillgänglig.

5. Återkoppla och utvärdera

Redan innan du sätter höstens träningsplanering kan du utvärdera hur din träning gått tidigare. Vad har varit hinder, vad har varit roligt? Välj det som funkar för dig och plocka med det in i höstens träningsprogram. Samma sak efter några veckor. Utvärdera hur det känts de senaste veckorna. Justera, förändra, anpassa. Träningsplaneringen är inte ristad i sten utan är ett föränderligt schema utefter hur livet är i övrigt.

Sist men inte minst – ha roligt på din träning och lycka till med en hälsosam höst!

LÄS OCKSÅ: Gå ner 2-3 kilo med våra kickstartsrecept

 

NUVARANDE 5 tips för en hälsosam höst (så lyckas du hålla dina träningsmål)
NÄSTA Detta innehåller energidryck (så gör du egen helt utan tillsatser)