10 råvaror du ska äta om du vill må bra – och hålla dig pigg

Superfood, eller supermat, har blivit ett allt vanligare ord i hälsobranschen, men vad är det egentligen? Superfood är livsmedel som på olika sätt är bra för hälsan. amelia listar 10 råvarorsom hjälper dig att må bra inifrån och ut.

1. Bönor

Bönor innehåller mycket fibrer och protein, vilket är bra om duvill gå ned i vikt eller behålla denpå ett hälsosamt sätt. Bönor innehåller till exempelvis inte lika mycket kalorier somkött, men är mer mättande.

2.Havregryn

Havregryn är rikt på fibrer, protein och bra fett. Det innehåller också resistent stärkelse som boostar ämnesomsättningen eftersom det inte bryts ned som exempelvis socker eller annan stärkelse gör, utan tas om hand av tarmbakterierna. Det betyder att havren bland annat förbättrar kolesterolvärdet och tarmhälsan samthjälper till att hålla blodsockret på en jämn nivå.

LÄS MER:5 oväntade och nyttiga sätt att använda gryner till

3. Råris

Råris har till skillnad från vanligt ris sitt klilager – som innehåller kostfibrer, vitaminer, mineraler och proteiner – kvar. Och precis som havregryn innehåller också råris resistent stärkelse.

LÄS MER:

10 anledningar till att du ska dricka mer vatten – det är verkligen bra för dig

4.Avokado

Foto: Nikola Volrabova

Avokado innehåller en massa bra fetter varav de flesta är enkelomättade, vilket är bra för hjärtat och kolesterolvärdet. Avokado är dessutom närings- och fiberrik och hjälper till med längre mättnadskänsla vilket leder till ettminskat sötsug.

5.Broccoli

Broccoli är ett av de mest näringsrika livsmedel som finns och innehåller bland annat mycket antioxidanter, vitaminer och mineraler. Broccoli innehåller även ett eget självförsvarsämne som skyddar mot cancer genom att göragiftiga, fettlösliga ämnen vattenlösliga så att vi kan kissa ut dem.

6.Grapefrukt

Studier har visat att de som äter en grapefrukt om dagen har lättare att gå nedi vikt jämfört med de som försöker gå ned i vikt men inte gör det. Precis som andra citrusfrukter innehåller grapefrukt även mycket c-vitamin.

7.Lax

Lax är rik på bra omega-3-fettsyror som har en en rad olika hälsoeffekter. Bland annat hjälper det kolesterolet och hjärnans arbete, vilket till exempel betyder att minnet blir bättre. Lax innehåller också mycket protein.

8.Blåbär

Foto: Marek Mnich

Blåbär är fullproppade med antioxidanter och innehåller mycket fibrer. Blåbär är bland det mesthälsosammadu kan äta och hjälper också till att förbättra minne, balans och koordination. Verkligen ett superbär!

9.Ägg

Foto: Mamuka Gotsiribze

Ägg innehåller mycket protein och vitaminer samtidigt som det är snålt på kalorier. Att äta ett ägg till frukost gör att du håller dig mätt längre och inte börjar småäta innan det är dags för mellanmål eller lunch.

LÄS MER:5 tips för mer fullkorn i vardagen

10.Banan

Bananer ger energi och dufår dessutom i dig massa viktiga näringsämnen. Bananer innehåller även resistent stärkelse. Om dulider av PMS kan duockså äta banan, eftersom det sägs minska symptomen.

Foto: iStock

Vill du läsa mer sånt här? Gör som 22 000 andra ochfölj amelia på Facebook!

LÄS MER:

Choklad, chips eller kaffe – det säger dina cravings om dig

4 fördelar med champagne som faktiskt är bra för hälsan

På väg att drabbas av utmattningssyndrom? Här är 7 tecken på att du är i riskzonen

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!