Amelias hälsoprofil Sofia ”PT-Fia” Ståhl är expert på enkla förändringar som ger imponerande resultat. Här är hennes 10 smartaste hälsovinster att casha in för ett friskare, piggare vardagsliv.

PT-fia

  1. Ställ dig upp

    HÄLSOVINSTEN: Genom att resa dig upp aktiverar du musklerna på ett sätt som förbättrar ämnesomsättningen, enligt en finsk studie.

    SÅ FUNKAR DET: Res dig upp när du pratar i telefon, stå upp när du pratar med kollegor och ha aktiva möten (då ni till exempel tar en promenad). Sitt inte ner mer än en timme i sträck.

  2. Gör egen glass

    HÄLSOVINSTEN: Du vet vad du äter, får bara i dig nyttigheter och dessutom är det så himla gott.

    SÅ FUNKAR DET: Skiva 2–3 bananer i slantar och frys dem över natten. Mixa dem i matberedaren tills de ser ut som mjukglass. Smaksätt med till exempel blåbär, hallon eller jordnötssmör.

  3. Gå ut hårdare

    Balansera

    HÄLSOVINSTEN: Utmanande promenader stärker leder och muskler och ger bättre flås.

    SÅ FUNKAR DET: Använd din fantasi, prova på att se världen med ett barns ögon och undvik den vanliga vägen – hitta en ny! Kliv över staket, balansera på stenar, kliv upp och ner på bänkar, välj terräng istället för asfalt och gå uppför varje backe tre gånger innan du går vidare. Kör en aktiv promenad minst en gång i veckan. Snart kommer du att längta efter den och vilja göra den oftare.

  4. Lägg till något grönt

    HÄLSOVINSTEN: Ju mer grönt, desto bättre för hela kroppen.

    SÅ FUNKAR DET: Att leva på sallad tröttnar man snabbt på, så testa något nytt: lägg till något grönt varje gång du äter. Lägg bär på gröten, avokado på smörgåsen, en frukt på eftermiddagen, gröna grönsaker till lunch och middag och en smoothie med bär och grönsaker som mellanmål.

    LÄS OCKSÅ: Glutenfritt eller inte – många väljer bort gluten av fel anledning 

  5. Ta fram cykeln

    Kvinna på cykel

    HÄLSOVINSTEN: Du får gratis vardagsmotion, frisk luft och daglig rörelse.

    SÅ FUNKAR DET: Med cykeln utmanar du dagens stora hälsoproblem – för mycket stillasittande. Du rör på dig oftare, tillbringar mer tid utomhus, och även de dagar som inte består av renodlade träningspass blir aktiva.

    Vardagsmotion – 5 snabba:

    1. Ta trapporna istället för hissen
    2. Ta en lunchpromenad
    3. Gå av bussen en hållplats tidigare
    4. Klipp gräset
    5. Lek utomhus med barnen

  6. Säg god morgon till dig själv

    HÄLSOVINSTEN: Du stärker relationen till dig själv.

    SÅ FUNKAR DET: En blick säger mer än tusen ord! Ta för vana att alltid säga god morgon till dig själv genom att möta din blick i spegeln, gärna med ett leende. Sträck på dig och tänk snälla tankar.

  7. Fatta när du är mätt

    HÄLSOVINSTEN: Du lär dig fylla på tillräckligt med energi, slutar att äta för mycket eller för lite och bygger på sikt en tryggare relation till mat.

    SÅ FUNKAR DET: Ta hjälp av mättnadsskalan. Använd den före och efter varje måltid. När ligger du på nöjd? Var ligger du efter första portionen? Hur känns det efter andra?

    Mättnadsskalan:
    1 = Vrålhungrig
    2 = Hungrig
    3 = Nöjd
    4= Mätt
    5 = Matkoma

  8. Dra ner på vinet

    Skåla i vatten

    HÄLSOVINSTEN: Mindre huvudvärk! Den som minskar sin alkoholkonsumtion brukar också bli piggare och sova bättre.

    SÅ FUNKAR DET: En vit månad gör inte så stor skillnad på sikt. Välj istället dina tillfällen noggrant, och när du väl dricker – variera alkoholen med något alkoholfritt (”varannan vatten” är ett klassiskt gott råd). Det är en hälsosam rutin som inte utesluter alkohol helt, men kan hjälpa dig att undvika slentrian-drickande.

  9. Var tacksam!

    HÄLSOVINSTEN: Forskning visar att vi känner mer lycka när vi medvetet praktiserar tacksamhet.

    SÅ FUNKAR DET: Ta för vana att avsluta dagen med att formulera vad du är tacksam för. Säg det högt, låt det förbli tankar eller skriv ner det i en anteckningsbok.

  10. Våga vara tyst

    HÄLSOVINSTEN: Det ständiga bruset av information stressar och kräver energi. Tystnaden kan vara läkande och hjälper dig känna in hur du mår.

    SÅ FUNKAR DET: Skapa tid för reflektion och återhämtning varje kväll innan du somnar. Sätt dig på sängkanten och känn in hur du mår och om din kropp vill berätta något. Börja med ett par minuters medveten tystnad i taget.

    Av Sofia Ståhl, Foto: Peter Knutson, iStock

LÄS OCKSÅ: Träna dig till högre lön – en fantastisk förmån eller helt fel? 


Res med amelia!

Följ med på en peppande dans- och träningsresa till Madeira! Läs mer här!

NUVARANDE 10 hälsotips till sommaren – för en friskare vardag
NÄSTA Så bakar du saftiga kanelbullar (här är tipsen som smälter i munnen!)