ANNONS

Innehåll från Trimb

Förbered fötterna för löpsäsongen – 5 snabba tips

Med våren kommer lusten att lämna löpbandet på gymmet för utelöpning. Kanske ska du delta i ett lopp i vår? Då är det viktigt att förbereda fötterna inför utmaningen.

Våra fötter får varje dag utstå en hel del. Inte nog med att de så här års tillbringar den största delen av dagen i ett par varma skor – de bär också upp vår kroppsvikt. När vi går bär fötterna upp vår dubbla kroppsvikt och när vi springer blir det en ännu större belastning för fötterna. Förhårdnader och sprickor skapar lätt skavsår som i sin tur kan leda till smärta, och felaktigt klippta naglar kan ge nageltrång när foten utsätts för belastning.

– När man springer blir det nästan sju gånger kroppsvikten som fötterna belastas med. Så det är väldigt viktigt att ta hand om sina fötter‚ säger medicinska fotterapeuten Amina Ståhl som driver salongen Friska Fötter i Solna. Här tipsar Amina om hur du gör fötterna redo för löpsäsongen.

5 steg till glada fötter

1. Fotbad

På samma sätt som du ser över dina skor och träningskläder för säsongen, är det också bra att ge dina fötter lite extra kärlek och omtanke för att undvika problem.

– Börja med ett fotbad i lagom varmt vatten. Citron, kamomill och olja ger lite extra lyx, och den som har fuktiga fötter kan ha i lite salt för att motverka fotsvamp, säger Amina.

2. Fila

När fötterna fått ett härligt fotbad är det dags att fila, och det gör du bäst med en sandpappersfil. Det är viktigt att inte fila mer än en gång i veckan, tipsar Amina, eftersom allt för idogt filande kan ha motsatt effekt.

– Jag brukar tipsa mina kunder om att använda skrubbhandskar i stället, de signalerar till hjärnan att det är massage, vilket fötterna mår bra av.

När du filat klart ska du torka fötterna ordentligt, även mellan tårna, för att motverka svamp.

3. Klipp naglarna

Klipp naglarna rakt och fila kanterna med en nagelfil. Tänk på att inte klippa för kort, det är bättre att klippa oftare.

4. Smörj in

Smörj in fötterna med en bra fotkräm.

– Det ska vara en kräm med karbamid, vilket är väldigt bra mot torra fötter och hård hud, berättar Amina och fortsätter:

– En annan fin grej är att göra en fotinpackning. Smörj in fötterna med krämen, och sätt sedan på plastpåsar och strumpor. Låt verka ett par timmar eller över natten. Det ger ett otroligt snabbt och fint resultat eftersom porerna öppnas och krämen verkligen kan gå in i huden.

CCS Fotvårdssalva innehåller karbamid och är speciellt framtagen för torra fötter. Krämen mjukgör, återfuktar och förbättrar hudens skyddsbarriär. Den innehåller även eukalyptusolja som motverkar dålig lukt och efterlämnar en frisk doft.

5. Förbered ordentligt

Om du ska genomföra ett lopp kan det vara bra att se över fötterna lite extra, genom att ta bort förhårdnader och se till att fötterna är i bra form.

Med förberedda fötter går löpningen lättare.

– Inför ett lopp tycker jag att man ska unna sig ett besök hos en medicinsk fotterapeut. Många av mina kunder kommer innan de ska springa Tjejmilen, Maraton eller liknande. Precis som du kollar att däcken är okej inför en längre bilresa behöver du se till att fötterna mår bra inför en sådan påfrestning som ett lopp är, säger Amina.

När du sett till att fötterna är förberedda och mår bra är det bara att snöra på sig skorna och ut och njuta av löprundan.

Artikeln ovan är framtagen av Brand Studio och Trimb och ej en artikel av amelia

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som över 200 000 kvinnor – läs amelia! Se erbjudande!