Christer Björkman om startordningen i finalen: ”Det är enkel dramaturgi”

Om du någonsin undrat över hur startordningen i Melodifestivalen bestäms kan du nu sluta fundera. Enligt festivalens exekutiva producent Christer Björkman handlar allt helt enkelt om dramaturgi – och det är inte så enkelt som att bara placera favoriten sist i startfältet.

– Det är egentligen ganska enkel dramaturgi, inget jättekonstigt i det, säger han till amelia.se.

Under många års tid har flera av Melodifestivalens vinnare placerats sist i sista deltävlingen. Måns Zelmerlöw, Carola, Charlotte Perrelli och Malena Ernman är bara ett axplock av dessa. I år var det Molly Sandén som var sist ut. Men att det skulle handla om favoritskap förnekar Christer Björkman.

–  Det är genomtänkt, men det är inte favoriterna. Snarare är det de artister som har högst förväntan på sig, de som vi vet på förhand att deras medverkan för med sig nyfikenhet och att folk undrar vad de ska göra den här gången, säger Christer och utvecklar det hela:

– Därför håller man på det, till sista programmet. För att hålla intresset vid liv. Det är egentligen ganska enkel dramaturgi, inget jättekonstigt i det.

Bild: Svt

 

Om Frans chanser i finalen

Christer berättar hur uppbyggnaden av varje deltävling går till – så även finalen. Hur viktigt det är att börja med något med mer gas i för att fånga in tittarna redan från starten.

– Man börjar i regel med något som är väldigt fartfyllt och energiskt för att suga in tittarna i programmet, och så slutar man med något originellt, vackert och udda, en tv-mässig visuell godbit.

– Man lägger ju väldigt sällan en lugn ballad först eller sist, det är ett konstigt sätt att öppna eller avsluta ett program på. En sån som Frans exempelvis lägger man ju lite mittemellan två stora uttryck för att de ska märkas i sammanhanget. Ju mer bombastiskt du kan ha runt en lugn låt, desto mer sticker den ut. Han gjorde ju ett starkt avtryck på grund av det, men det hade inte fungerat om han legat först eller sist, det hade nog inte gett samma effekt.

Christer berättar att de går mycket på känsla när de tar fram startordningen eftersom den är oerhört viktig i sammanhanget.

– Man flyttar runt alla och kollar hur de poppar. Så håller man på så tills man ser att varje låt poppar. 

Foto: Svt

I år är det väldigt många unga talanger och debutanter som tävlar, något Christer menar är en förutsättning för att Melodifestivalen ska överleva.

– Det är ungdomen som styr musikutvecklingen, sen hänger vi äldre på. Vi vänjer oss vid ett sound, men det är inte vi som väljer det och står för utvecklingen. Det gjorde vi för längesen. Det är det som har hänt i år, tror jag. Det speglar den kollektiva smaken i Sverige, säger Christer och fortsätter:

– Förr var det ju en tävling för schlagern som dök upp en gång om året. Sen var det ingen som brydde sig om programmet när tävlingen var över. Ett av mina grunduppdrag när jag började med det här var att göra tävlingen mer relevant, det har vi gjort gradvis och stegvis.

 

Frans är segertippad

Sedan Frans klev in i tävlingen har han legat som favorit hos spelbolagen, men om det är han som får lyfta Sångfågeln vill inte Christer kommentera.

– Det vill jag absolut inte spekulera i. Det är intressant med genombrott, när de blir monumentala blir det nästan som ett jordskred. Det kommer bli väldigt spännande att se. Sen kommer ju elva andra länder och röstar och då handlar det om ifall det är ett nationellt fenomen eller inte.

 

Inför Eurovision Song Contest i Stockholm

På frågan om hur det ser ut inför Eurovision som hålls i Stockholm i maj månad svarar Christer Björkman:

– Vi har så mycket projektionsförslag och hologram och jag vet inte allt vad de ska göra. Det är en väldigt tydlig Måns Zelmerlöw-trend i år.

 

Vill du läsa mer sånt här? Gör som 21 000 andra och följ amelia på Facebook!

LÄS MER OM MELODIFESTIVALEN:

Christer Björkman om Andra chansen: ”Det är inte orättvist, det bygger på ett resultat”

Oscar Zurkart och Hahaha – här är Daniel Norbergs parodi på Melodifestivalen som alla snackar om!

Sanna Nielsen i målbrottet och Ägg Benedictsson på scen – här är Mello-parodin du måste se

Hen vinner Melodifestivalen 2016

Succén efter Melodifestivalen: ”Det blir inte vackrare än så här”

Charlotte Perrelli om en comeback i Melodifestivalen

Efter elaka skämtet i Mello – nu har Frans fått en hälsning från Zlatan (på riktigt!)


NUVARANDE Christer Björkman om startordningen i finalen: ”Det är enkel dramaturgi”
NÄSTA Miljoner har redan sett videon – se hennes mage växa medan du tittar