I annonssamarbete med KRY

När arbetsdagen är slut och det är dags att gå hem slappnar män av, medan kvinnors stresshalt ökar. När blir stressen farlig och vad kan du göra för att varva ner? Experten svarar.

jesper-enander

Jesper Enander är chefspsykolog på KRY

O

mkring hälften av svenskarna upplever stress på jobbet – och för kvinnorna fortsätter stressen även när de kommer hem. Att betydligt fler kvinnor än män är stressade på fritiden beror, enligt studier, på att de ofta känner ett större ansvar för alltifrån att aktivera barnen till att städa och sköta om hushållet. Men vad händer egentligen i  kroppen när vi stressar? Och hur kan vi minska stressen och hålla oss friska, redo att tackla vardagens alla utmaningar? Jesper Enander, chefspsykolog på KRY, svarar.

Vad är stress och när blir det farligt?

– Stress är kroppens sätt att reagera på situationer som kräver att vi är på alerten och redo att ta oss an en utmaning. Att uppleva stress är en del av livet – alla blir stressade emellanåt. Men om stressen pågår länge kan kroppen ta skada. Därför är det viktigt med regelbunden återhämtning och vila.

Psykologsamtal via video Med KRY finns hjälpen alltid nära till hands. Så här fungerarar det: 1. Ladda ned appen och logga in med BankID. 2. Beskriv de besvär som du söker vård för. 3. Psykologen ringer upp dig direkt i appen och ditt videosamtal är igång. 4. Kontinuerlig uppföljning och återbesök till samma psykolog vid behov.

Vad är kroppens signaler på för mycket stress?

– Symptom på stress kan se olika ut för olika personer. Ofta får man svårt att sova, blir glömsk och tankspridd, får spända och ömma muskler samt upplever en trötthet som inte går att vila bort. Det kan också bli svårare att planera inför, och genomföra uppgifter eller att man känner ångest och oro kopplat till prestationskrav, säger Jesper.

Kry-inlaga-stress

Nedstämdhet och känslor av uppgivenhet kan vara tecken på för mycket stress. Om du känner att stressen blir övermäktig – kontakta KRY för professionell hjälp.

Det är otroligt viktigt att lyssna till kroppens signaler. Lyssnar du inte till de första varningssignalerna kommer kroppen till sist att säga ifrån ordentligt. Då kanske du plötsligt inte orkar ta dig ur sängen på morgonen.

När bör man kontakta KRY?

– Om du är mycket stressad och får ångest, problem med att sova, eller känner av kroppsliga symptom som hjärtklappning, eller när du upplever att stressen påverkar hur du fungerar i din vardag ska du söka vård. Det är också viktigt att du tar dina symptom på allvar, och gör något åt din stress, innan du riskerar att drabbas av utmattningssyndrom – en konsekvens av långvarig kronisk stress.

Vad kan man göra för att stressa mindre?

– När vi är stressade är motionen ofta bland det första vi drar ned på, fast det egentligen är då som vi behöver den som mest. Att jogga eller gå i rask takt kan hjälpa till att rensa tankarna och få kroppen att slappna av. En källa till stress kan vara att man tenderar ta på sig för mycket att göra och har svårt att säga nej. Sätt tydliga gränser, på ett vänligt, sätt genom att säga nej till nya uppgifter om du redan har för mycket att göra. Vi människor är skapta för att klara av stress i perioder, men det förutsätter också att vi har möjlighet till återhämtning. Planera in pauser i din vardag. En tiominuterspromenad på lunchen kan göra större skillnad än man tror. Det är också viktigt att skilja arbete och fritid åt. Undvik att arbeta hemifrån, lägg ifrån dig mobilen när du kommer hem och tillåt dig själv att vila.

kry-mama-mobil

Läkartid på nolltid. Med KRY finns hjälpen alltid nära till hands. Läs mer och ladda ned appen här.

KRY – trygg vård i mobilen
  • Ladda ned KRY till din smartphone eller surfplatta.
  •  Psykolog-/läkarbesök via video direkt i appen.
  • Avgiftsfritt för barn och ungdomar under 20 år.
  • Frikort gäller.
  • Öppet alla dagar 06–24.