Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa amelia i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Grattis H&M 70 år – här är ditt liv från premiärbutiken Hennes till Arket!

H&M har varit en framgångssaga sedan starten för 70 år sedan. Och skulle det vara så att man hade köpt aktier då klädjätten börsnoterades på 70-talet, ja då hade en varit extremt framgångsrik själv, med flera, flera miljoner på banken...

Hennes – enbart för damer

Framgångssagan för Sveriges mest kända klädmärke började i slutet av 1940-talet då Erling Persson, grundare till Ur & Penn åkte till New York för att ta reda på hur modemarknaden såg ut i USA. Det visade sig bli en lyckad resa som resulterade i att han kom tillbaka med en helt ny idé om hur han skulle sälja dammode i Sverige.

Persson valde att öppna sin första dammodebutik den 13 september i Västerås. Året är 1947 och butiken fick namnet Hennes kort och gott. Loggan, som inte förändrats nämnvärt genom åren designade han själv. Nästa butik öppnades i Stockholm fem år senare, och i slutet av 1950-talet fanns tre Hennes-butiker i huvudstaden, inklusive flaggskeppsbutiken i en av hötorgsskraporna.

Hennes & Mauritz – nu även för män

Foto: ullstein bild - CARO/Jandke/ IBL

1968 köpte Erling Persson, lite otippat kanske, jakt- och fiskebutiken Mauritz Widforss, och Hennes bytte namn till Hennes & Mauritz. Nu introducerades herrmode till sortimentet.

22 år efter den första Hennes-butiken öppnades fanns 42 butiker runt om i landet, och Persson började bli redo för expansion utanför Sveriges gränser. Norge blev först ut i början av 1970-talet.

H&M – världens bästa aktieinvestering

1974 fimpade man det långa namnet Hennes & Mauritz till kort och gott H&M. Samma år börsnoterades klädimperiet. H&M-aktien anses idag vara världens bästa aktieinvestering över tid. Intressant räkneexempel: Om du hade satsat 10 000 kronor på dessa aktier 1974, hade du idag haft över 42 miljoner kronor på banken!

Impuls  – för kaxiga tonåringar

Ett kaxigt tillskott.

I slutet av 70-talet öppnade H&M upp portarna upp för ett helt nytt koncept, trendiga, ungdomliga och kaxiga kläder för både tjejer och killar. Sortimentet fick namnet Impuls, och målgruppen var tonåringar, som efter 60-talets något daterade klädstil suktade efter ungdomliga trender.

Rowells postorderkatalog

Långt innan internet och webbshoppar var man hänvisad till postorderkatalogens välsignade innehåll. Två gånger om året, vår och höst kom de som en skänk från ovan. Alla som är födda på 60- och 70-talet och som växte upp utanför storstäderna minns spänningen och lyckan när postorderkatalogen från Rowells damp ner i brevlådan. Vilken blädderfest! Den första Rowells-katalogen kom 1980, och genom åren kryssade man önskeplagg som en besatt.

H&Ms julkampanjer skapade rubriker

Lättklädda modeller som skapade kaos.

Foto: AFTONBLADET / 7230 [downloaded] / IBL BildbyrÂ

H&M:s underklädeskampanj lagom till jul blev en riktig snackis när det begav sig. Supermodellen Elle Macpherson var först ut 1990, följt av ett pärlband av modeller och kändisar som Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Christy Turlington, Linda Evangelista, Bridget Fonda, Anna Nicole Smith och Izabella Scorupco, alla uppblåsta på stortavlor i blott vackra underkläder. Den absolut mest omtalade blev kampanjen med Cindy Crawford 1991. Det rapporterades om bilar som körde av vägar, stulna affischer och allmänt uppror om moraliskt förfall. 2004 och 2005 tog man en paus med underkläder till jul, och fokuserade istället på en ny snackis, nämligen designsamarbeten (mer om det nedan). 2006 var julens underkläder dock tillbaka, men gick i graven igen 2007, med modellen Isabeli Fontana.

Designsamarbeten = succé

Mode som skapar kaos.

Finns det något som slår an shoppingnerven och skapar en unison modehets så är det när H&M släpper högprofilerade designsamarbeten. Först ut var ingen mindre än Mr Chanel, Karl Lagerfeldt 2004, och sedan har det varit en rad mer eller mindre mycket prominenta designers som designat attraktivt mode till överkomliga priser.

H&M:s designsamarbeten 2004 - 2017

Stella McCartney, 2005, Viktor & Rolf, 2006, Madonna, 2006 och 2007, Roberto Cavalli, 2007, Kylie Minogue, 2007, Rei Kawakubo, 2008, Matthew Williamson, 2009, Jimmy Choo, 2009, Sonia Rykiel, 2009, Lanvin, 2010, Elin Kling, 2011, Versace, 2011, Marni, 2012, Maison Martin Margiela, 2012, Isabel Marant, 2013, Alexander Wang, 2014, Balmain, 2015, Kenzo, 2016 och Zara Larsson, 2017.

Cos – lockar en ny målgrupp

Collection of Styles.

Cos står för Collection of Style och startades 2007. Cos är ett helt nytt modekoncept, med mer fokus på det minimalistiska än på trender. H&Ms avsikt var att knyta till sig en helt ny kundgrupp, en kräsen kundgrupp som vanligtvis inte handlade hos klädkedjan.

& Other stories – starka på detaljer

Skapa din egen mode-story.

2013 var det dags för ytterligare en medlem i familjen H&M. & Other Stories, precis som Cos ett högre prissegment och en annan målgrupp än den traditionella H&M-kunden. & Other Stories skapar sina kollektioner i Paris, Stockholm och Los Angeles och lägger stor vikt vid detaljer. Och precis som namnet antyder är tanken att kunden ska kunna skapa sin egen personliga stil, eller story.

Arket – nordisk design

Tidlöst och enkelt.

Arket, färskaste tillskottet i H&M-familjen erbjuder "stil bortom trend" för hela familjen inklusive hemmet. Med funktionell design och avstamp i skandinavisk tradition vurmar man för det tidlösa och enkla.

Kronprinsessan Victoria ❤️ H&M

Foto: Schneider / Most Wanted Pictures /IBL

Foto: SCHNEIDER / Most Wanted Pictures / IBL Bildbyrå

Kronprinsessan Victoria bar, enligt många den vackraste klänningen på bröllopet mellan Prins Carl Philip och Sofia. Kjolen i vid sidenchiffong från Conscious exclusive collection, matchades med ett liv med kort ärm uppsytt i samma tyg som kjolen.

Stort grattis H&M till en enorm framgångssaga och som genom åren gjort mode tillgängligt för både slott och koja.